نگاه حداکثری به دین درگرو اسلامی کردن علوم
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#حامد_خواجه
#یادداشت_120
#جلسه_337
⭕️نگاه حداکثری به دین درگرو اسلامی کردن علوم
اگر میخواهیم دین را حداکثری بفهمیم و جامعیت دین را درک کنیم، نباید منابع دین و منابع فهم دین را محدود در نقل کنیم. یعنی نباید دین را صرف نقل دانست. هر چند ما در مقام نظر در کنار کتاب و سنت از عقل هم سخن به میان میآوریم، امّا در مقام عمل از عقل به عنوان منبع هیچ استفادهای نمیشود و البته در همان مقام نظر هم چند کارکرد حداقلی از عقل بر میشماریم و توقع بسیار پایینی از عقل در کشف دین داریم.
در حالی که میتوان در کنار نقل، عقل را هم در حریم دین راه داد و هنگامی که عقل در کنار و همراه نقل در ترسیم دین و محتوای دینی جای گرفت، آنگاه میتوان از دین حداکثری سخن گفت.
و هنگامی که سخن از عقل در کنار نقل مطرح میشود، مراد اعم از عقل تجربی و تجریدی است. البته تجربهای که ضوابط آن رعایت شده باشد نه هر تجربهای. علوم تجربی که به تعبیر آیت الله جوادی در کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، همت خود را مصروف ادراک و فهم فعل خدا قرار داده است و در صدد تفسیر جهان خلقت است. ایشان در همین کتاب می فرمایند که اگر تفسیر قول خدا علم اسلامی است، تفسیر فعل خداوند نیز علم اسلامی محسوب میشود.
لذا اگر اینگونه علوم دیگر را هم بتوانیم وارد در دین کنیم، میتوانیم نگاه حداکثری به دین داشته باشیم.