شهید مطهری، شخصیت گمشده حوزه ما

حوزه های فخیم علمیه صد ها سال است که با وجود سختی های فروان، تلاش دارند کلام الهی را بفهمند و بر اساس آن مردم را هدایت کنند و جامعه و تمدنی اسلامی برپا کنند.
در حوزه ها به جهت گستره دانش های اسلامی و عرصه های خدمتی تیپ های شخصیتی مختلفی تربیت میشوند، فقیه، عارف، حکیم، مفسر، مبلغ و..، و به جامعه و دین خدمت می کنند.
لکن به نظر می رسد یک عرصه خدمتی و #تیپ_شخصیتی در حوزه های امروز جایش خالی ست.
متخصصی که وظیفه اش رسیدگی به جامعه و هدایت اذهان باشد.
این یک وظیفه مهم است که در طول تاریخ مورد توجه علما بوده است و همیشه عده ای از علما بوده اند که به آن اهتمام کامل داشته اند.

#شهید_مطهری ره علاوه بر اینکه فیلسوف و فقیه بود، وجه مهم شخصیتی که ایشان را از دیگران متمایز میکرد این بود که وظیفه اصلی خود را رسیدگی به ذهن جامعه قرار داده بود. هر سخنی در جامعه را از مدت ها قبل رصد کرده و آن را کاملا برای جامعه تبیین می کرد. در آثار ایشان میبینید که ایشان چه طور هنرمندانه به مسائل فکری جامعه رسیدگی میکند و آن ها را موشکافانه تقریر میکند و آنگاه تقریر فاخرتر و صراظ مستقیم را تببین می نماید.
هم دفع شبه میکند، هم حمله میکند
هم پاسداری می کند، هم سازندگی
هم موارد مضر را نابود میکند و هم چیزهایی که باید باشد اما جایش خالیست را در اذهان می کارد.
این است که خلاء نبود ایشان را جبران ناپذیر میکند و ضربه ای بر پیکره ی جامعه اسلامی وارد می آورد.

این یک کار است. یک انتخاب وظیفه تخصصی و تیپ شخصیتی است. تیپ شخصیتی که از دارایی های حوزوی به صورت کامل استفاده کرده و همه ی آنها را در مسیر ساخت ذهن جامعه و پشتیبانی معرفتی از حیات مسلمین خرج میکند.

عمده شاگردان امام ره در کنار تخصص های دیگر این تیپ شخصیتی را نیز برای خود برگزیدند. شهید بهشتی ره، حضرت آقا، علامه مصباح ره و…. همگی از این سنخ بودند. لذا تلاش های این بزرگواران در جامعه تا این اندازه منشا برکات و خیرات فراوان شده است و مردم ما را از مراحل سختی عبور داده است. نبود هر یک نیز خلاء جبران ناپذیری بر حوزه های علمیه و جامعه اسلامی وارد ساخته است.

متاسفانه این تیپ شخصیتی در نهاد حوزه به درستی تعریف نشده و لذا به طلبه معرفی نمی شود. طلبه در مسیر طلبگی تنها مسیر فقیه شدن، فیلسوف شدن، عارف شدن، مبلغ شدن و… را در مقابل خود می بیند و در بین همین الگو ها یکی را برای خود برمیگزیند.
لذاست که ما بعد از علامه مصباح دیگر عالمی نداریم که در این طراز به این وظیفه خطیر رسیدگی کند. در نتیجه جامعه ما نیز از همین ناحیه ضربه های جبران ناپذیری خورده است. حضرت آقا علامه مصباح را #مطهری_زمان خواندند لکن بعد از فوت ایشان تا کنون کسی را به عنوان سنگربان این سنگر خطیر معرفی ننموده اند و این دردی بزرگ برای ما حوزویان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها