رابطه لایه های مختلف اجتماع (فرهنگ – سیاست – اقتصاد)
#يادداشت
#مشخصات_اسلام
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_267 (بخش 2)
#جلسه_348
💠 رابطه لایه های مختلف اجتماع (فرهنگ – سیاست – اقتصاد)
یک نکته در مورد ابزارهای اقتدار حاکمیتی و استفاده از زور هم باید گفت که صرفاً وجود این ابزار مؤثر است و نبازی نیست که مدام و مکرر در حال استفاده از آن باشید. به عبارتی زمانی که شما بخواهید یک مطلوبیت فرهنگی را اقامه کنید همین که آن بخش اندک جامعه که پر رو هستند و می خواهند مقابل شما بایستند بدانند که شما در صورت لزوم از ابزار قدرت نیز استفاده می کنید، و چند باری هم استفاده از این را دیده یا چشیده باشد، دیگر با وقاحت و پر رویی همه مطلوبیت های فرهنگی شما را به سخره نخواهد گرفت. (وضعیتی که الان داریم!)
نکته دیگر در استفاده از ابزارهای اقتدار حاکمیتی این است که نحوه اعمال آن از موارد روشن است که جامعه نسبت به آن واکنش منفی نشان نمی دهد، تا آرام آرام به سمت مواردی که هنوز جامعه همراه نیست حرکت کنیم؛ به عنوان مثال الان برخورد با حرام خواری و احتکار و … در بازار یک امری است که جامعه همراه است و اگر شما چندین مورد را سفت و محکم برخورد کردی، آن وقت می توانی به سمت مطلوبیت هایی مثل پوشش ظاهری جامعه هم بروی و آنجا هم از مواردی که مردم همراه هستند مثل کشف حجاب کامل شروع می کنی!
تازه در همین مواردی که برخورد می شود، باید یک امتی وجود داشته باشد که سه وظیفه (دعوت به خیر – امر به معروف – نهی از منکر) را با هم انجام بدهند نه صرفاً بزن بهادر باشند و نهی از منکر بکنند.
واقع این است که جمهوری اسلامی با وجود اینکه اقتدار داشته است، اینقدر این اقتدار را اعمال نکرده است که آدم با خودش می گوید واقعاً ما دغدغه اقامه شریعت را داشتیم؟!
اینکه در اداره حکومت یک نگاه از بالا به پایین وجود دارد و این را نگاه سیاسی بنامیم که مورد نفی طرفین است، یعنی کسی که عدم استفاده از ابزارهای اقتدار حاکمیتی در این سال های انقلاب را نفی نمی کند که منظورش از استفاده این نگاه ضد فرهنگی و غلظ به سیاست نیست!
فرهنگ را صرفاً با ابزارهای فرهنگی نمی شود اقامه کرد، برای اقامه فرهنگ استفاده از ابزارهای اقتداری حاکمیتی و ابزارهای اقتصادی نیز ضروری است.