اراده‌ی ضد اراده

#یادداشت
#مشخصات_اسلام

#حامد_خواجه
#یادداشت_142
#جلسه_362

⭕️اراده‌ی ضد اراده

اراده به تبعِ احترامی که اسلام برای عقل قائل می‌شود، محترم می‌شود؛ چرا که قوه‌ی مجریه عقل می‌باشد. پس اگر اراده را به عنوان قوه‌ی مجریه عقل محترم شمردیم، نمی‌توانیم هر اراده‌ای را دارای ارزش دانست و احترامی را که اسلام برای اراده قائل است برای هر اراده‌ای تعمیم داد. به حسب آنکه این اراده از چه عقلی برآمده و به دنبال به‌اجرا کشیدن کدام عقل است، ارزش آن متفاوت می‌شود.

وقتی عقل، به گونه‌ای تعریف شود که ضد عقل باشد، اراده‌ای هم که قوه‌ی مجریه این عقل است، ارزشمند نیست و بی‌راه نیست که ضد اراده خوانده شود. این چنین اراده‌ای که در ظاهر اراده به نظر می‌رسد، واقعا اراده‌ی مدنظر دین نیست و نباید از اسلام توقع حمایت از این اراده را داشت و امید داشتن به مبارزه دین با ضد این اراده، امیدی بی‌پایه است. چنانچه در بعضی از دستورات حتی به نفی این اراده هم پرداخته شده است؛ مثلا هنگامی که اراده به سمت دنیا کشیده شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها