توسعه احتکار توسط بشر مدرن

#یادداشت
#مشخصات_اسلام

#حامد_خواجه
#یادداشت_150
#جلسه_371

⭕️توسعه احتکار توسط بشر مدرن

احتکار در گذشته به معنای انبار کردن احتیاجات ضروری مردم و نفروختن آنها به منظور افزایش قیمت آن و سود بیشتر بود. در این روز‌ها که بشر مدرن برای رسیدن به نفس و تمایلات نفسانی‌اش از هر ابزاری استفاده می‌کند و پایه تکنولوژیش براساس نفسانیت است، احتکار را آنقدر توسعه داده است که اگر واقعا بخواهیم احتکار را از جامعه برچینیم و نگذاریم ضروریات جامعه بازیچه اغنیا و سرمایه‌داران شود، نباید صرفا با یک مصداق احتکار که انبار کردن و نفروختن است، برخورد کنیم و مانع آن شویم؛ هر چند با همین مصداق هم به درستی برخورد نمی‌شود.
در ادامه اشاره‌ای می‌شود به مواردی که امروزه می‌تواند مصداق احتکار باشد:

۱. از بین بردن کالا:
گاها پیش می‌آید که عرضه بیشتر از تقاضا است و این باعث پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود و در این هنگام بسیار به نابود کردن کالا روی می‌آورند تا عرضه را کم کنند و قیمت‌ها افزایش یابد؛ اخبار ریختن گندم در دریاها توسط آمریکا را حتما شنیده‌اید؟ از این اتفاقات در جامعه‌ی غربی رواج دارد در حالی که در همین کره‌ی خاکی افرادی هستند که دچار فقر غذایی هستند. و متاسفانه گاها اخبار غیر رسمی از این قبیل امور در کشور خودمان هم به گوش می‌رسد. در این مواقع واقعا جای برخورد با این افراد است؛ البته اگر بتوان از قبل این اقدام را شناسایی کرد و مانع آن شد. و الا اگر کالا نابود شده باشد در اینجا باید فقها علاوه بر حکمی که برای محتکر دارند، یک حکم تعذیری هم استنباط کنند.

۲. ایجاد تقاضای کاذب:
این مورد شاید در بورس مصداق‌های زیادی داشته باشد، که با به راه انداختن صف‌های خرید و فروش طولانی به خالی کردن جیب خرده سرمایه‌گذران بورسی می‌پردازند.
در اینگونه موارد هم لازم است حاکم ورود کند. حاکم اگر واقعا می‌خواهد مانع احتکار شود و جلو پرشدن جیب‌های سرمایه‌داران از طریق خالی کردن جیب مردم را بگیرد باید مانع از این قبیل مصادیق احتکار بشود.

۳. ایجاد نیاز کاذب:
بشر مدرن با تسلطی که بر رسانه دارد، با تبلیغات آن قدر روی افکار جامعه کار می‌کند که کالاهایی که هیچ احتیاجی به آن‌ها نیست و بود ونبودشان تاثیری ندارد، را به عنوان نیاز ضروری مبدل می‌کند. نه تنها کالا‌های غیر ضرور را به نیاز ضروری تبدیل می‌کند بلکه گاها چیز‌های مضر را هم به ضروریات تبدیل می‌کند. حال چه از طریق تبلیغ مستقیم و یا حتی از طریق کار روی ناخودآگاه مخاطبان رسانه‌ها.
این هم نمونه‌ی دیگری از اعمال احتکارگونه‌ی است که سرمایه‌داران به وسیله‌ آن جیب مردم را خالی می‌کنند و در واقع کنترل بازار را کاملا در دست خود می‌گیرند.
🌺

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها