دوگانه باور و عمل با توجه به مراحل درک گزاره های دینی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_انسان_شناختی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_5
#جلسه_105
🔹 و العمل الصالح یرفعه!
🔺اگر رفعت را به همین معنای مراحل درک گزاره های دینی که استاد صبح فرمودند بگیریم، نقش عمل همانطور که در یادداشت برادر محمد حسن زاده بود نقشی ویژه می شود، یعنی اینکه می گوییم کلم الطیب عقیده است و عمل صالح این عقیده را بالا می برد، تازه معنای خودش را پیدا می کند و از این فضای مبهمی که یعنی چه بالا می برد در می آید؛ عمل صالح فقط ابزار و وسیله بالا رفتن عقیده پاک نیست، بلکه عمل صالح سبب این می شود که درک ما از عقیده پاک نیز تعمیق بشود و از لایه های ابتدایی فهم به لایه های حس عقلی و سپس حس قلبی و شهود و تحقق کشیده می شود؛ یعنی عمل صالح نقش مهمی در ارتقای عقیده پاک دارد.
🔹 دوگانه باور و عمل با توجه به مراحل درک گزاره های دینی
🔺با الگویی 7 گانه مراحل درک گزاره های دینی می شود گفت که هر چه گزاره دینی دارای سطح عمیق تری از ادراک باشد به سمت اتحاد بین باور و عمل پیش می رویم تا در مراحل شهود به نظر می رسد که به طور قطع به وحدت می رسند (یعنی فرد به نوعی از عصمت می رسد) اما هر چه درک گزاره دینی در سطح ابتدایی تری باشد امکان ایجاد این دوگانه بیشتر می شود یعنی امکان اینکه بر خلاف باور رفتار شود بیشتر می شود.
🔹 زندگی دینی عامل به وحدت رسیدن سرزمین باور و عمل
🔺لذا به نظر می رسد که زندگی دینی بسیار پر اهمیت باشد و به هر میزان که زندگی انسان دینی تر باشد، چه در سطح شخصی چه خانوادگی و چه اجتماعی، فرد و خانواده و جامعه به سمت مراحل عمیق تری از درک گزاره های دینی حرکت کرده و از دو گانگی و شرک ناشی از جدایی باور و عمل نجات پیدا می کند.
🔹 دولت اسلامی با کارگزاران فطری
🔺با توجه به بحث منازل سلوک به نظر می رسد اگر می خواهیم دولت اسلامی داشته باشیم باید تعداد زیادی از کارگزاران دولت اسلامی باید از مرتبه نفسی به در آمده باشند و به مرتبه قلبی رسیده باشند.
🔹 جامعه اسلامی با مردمانی فطری
🔺به همین منوال اگر می خواهیم به جامعه اسلامی برسیم باید تعداد خوبی از مردم جامعه از مرتبه نفسی خارج شده باشند و به مرتبه قلبی رسیده باشند.
وه چه مسیر سختی در پیش داریم.