معنای #عدالت!

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_44
#جلسه_141

💠 معنای #عدالت!

🔺 در یک نگاه اولیه می توان گفت که عدالت در این زاویه نگاه که مؤلف محترم کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا انتخاب کرده است، را باید به معنای #عدم_تبعیض گرفت.
🔺 توضیح بیشتر اینکه ایشان می فرمایند که در یک جامعه توحیدی و یا از نگاه اجتماعی توحید اقتضای یک جامعه بی تبعیض را دارد که انسان بما هو انسان دارای حق برابر از نعیم جهان هستند. نعمت های این جهان هیچ یک اختصاص به یک تیره و نژاد و جغرافیا و حتی ایدئولوژی خاصی نیست و اینطوری نیست که بگویید این نعمت مختص به ما است و دیگران هیچ حقی برای بهره مندی از آن ندارند. «نحن ابناء الله و احبا
🔺 این به این معنا نیست که بودن در یک تیره و نژاد و یا حضور در یک جغرافیا و یک ایدئولوژی خاصی زمینه برای بهره مندی و در اختیار بودگی یک نعمت را برای شخصی سهل تر یا دشوارتر نمی کند، می گوید اگر از نگاه اجتماعی بنگریم مقتضی توحید عدم اختصاص حق به دسته یا گروه یا شخص خاصی است به نحوی که دیگران حق بهره مندی از آن را نداشته باشند.
🔺 بله انسان ها هر چه تلاش بکنند بیشتر بهره مند می شوند و این طبیعی است و جزو نوامیس این عالم است. و همچنین جزو نوامیس این عالم است که وقتی در یک محیطی نسل هایی تلاش کردند نسل های بعدی از حاصل آن تلاش ها بهره مند خواهند شد، لذا نیازی نیست برای اینکه بخواهیم عدالت را تصویر بکنیم حتما همه چیز را صفر بکنیم و بر گردانیم به حالتی که حضرت آدم و حواء پا بر زمین گذاشتند؛ در عدالت می خواهیم بگوییم اختصاصی برای کسی نیست و جامعه توحیدی یعنی جامعه ای که تبعیض در آن نهادینه نشده است.
🔺 این بی تبعیضی هم یک امر تشکیکی است یعنی هر چه تبعیض کمتر باشد جامعه توحیدی تر است، و اینطور نیست که اگر یک مراتبی از تبعیض در جامعه دیده شد دیگر آن جامعه اصلا از زاویه عدالت مردود است و اصلا توحیدی نیست.

❇️ در همین راستا #شهید_مطهری در بحث #مشخصات_اسلام تقریری به همین شکل از این بحث تحت عنوان #مساوات دارند. البته این تقریر ایشان هر دو زاویه انسان شناسانه و جامعه شناسانه را با همدیگر تلفیق کرده است چون ایشان بحث را مثل آقا سه شقی نکرده بلکه دو شقی کرده و از دو زاویه (1. از نظر جهان بینی و 2 از نظر ایدئولوژی) به بحث توجه کرده اند:
🔹 مساوات: يكی از اصول و اركان ايدئولوژی اسلامی اصل مساوات و نفی تبعيض است از نظر اسلام انسانها به حسب گوهر و ذات برابرند، مردم از اين نظر دو گونه يا چند گونه آفريده نشده اند، رنگ، خون، نژاد، قوميت ملاك برتری و تفوق نيست، سيد قرشی و سياه حبشی برابرند آزادی، دموكراسی و عدالت در اسلام زاده برابری و مساوات انسانهاست.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها