معنای_عدل با استفاده از دستگاه تحلیلی اعتباریات #علامه_طباطبایی

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_50
#جلسه_147

💠 #معنای_عدل با استفاده از دستگاه تحلیلی اعتباریات #علامه_طباطبایی

🔺 در #یادداشت_41 به مناسبت معنای ملکیت به بحث #اعتباریات مرحوم علامه طباطبایی پرداخته بودم؛ اینکه ایشان در مقاله 6 #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم با تفاوت گذاشتن بین اعتبارات عقلی و عقلایی، اعتبارات عقلایی را عنوان اعتباریات می دهند و اعتبارات عقلایی را دائر مدار اغراض عقلا می دانند.
🔺 مرحوم علامه طباطبایی در دسته بندی ای که نسبه به اعتباریات انجام می دهند، آن ها را به دوسته تقسیم می کنند و مثال های آن ها را به شکل زیر بیان می کنند:
1️⃣ اعتباريات پيش از اجتماع
🔹وجوب
🔹 حسن و قبح
🔹انتخاب اخف و اسهل
🔹اصل استخدام و اجتماع
🔹اصل متابعت علم
2️⃣ اعتباريات بعد از اجتماع
🔹اصل ملک
🔹 کلام، سخن
🔹ریاست و مرئوسیت
🔹اعتبارات در مورد تساوی طرفین.

❇️ به نظر می رسد که با این دستگاه تحلیلی که ایشان درست کرد #عدالت را بتوان به عنوان یکی از #اعتباریات_بعد_الاجتماع که ریشه در حسن و قبح به عنوان یکی از اعتباریات قبل الاجتماع دارد تعریف کرد. همانطور که #ملکیت را نیز به عنوان یکی از اعتباریات بعد الاجتماع که ریشه در اصل استخدام به عنوان یکی از اعتباریات قبل الاجتماع داشت تعریف کردند.
🔺 در این دستگاه تحلیلی عدالت یک امر اعتباری عقلایی است که عقلا مبتنی بر اعتبار حسن و قبح آن را اعتبار می کنند.
🔹 جای تأمل و بررسی دارد که آیا اصل این دستگاه تحلیلی که همه امور #اخلاقی را وارد حیطه اعتباریات می کند، دستگاهی کامل است یا خیر؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها