پاسخ به مسئله بومی ذیل پارادایم اسلامی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_55
#جلسه_153
💠 الگوی #تولید_علوم_انسانی_اسلامی ای که منجر به قال الباقر و قال الصادق گذاشتن پشت حرف های غربی ها می شود!
🔺 در جلسه قبل جناب #استاد_فلاح یک الگویی برای تولید علوم انسانی بیان فرمودند که به طور خلاصه چند مرحله داشت،
1. شکل گیری پارادایم اسلامی
2. زیستن با مسئله ها
3. بومی شدن مسئله
4. پاسخ به مسئله بومی ذیل پارادایم اسلامی
🔺 در این الگو هم شکل گیری #پارادایم اسلامی مهم است، و هم زیستن با مسئله ها؛ به عبارتی کسانی باید وارد فضای علوم انسانی بشوند که پایگاه معرفتی اسلامی شان مستحکم شده باشد، نمی شود طلبه ای که چند سال ادبیات و لمعه را خوانده بفرستی برود علوم انسانی غربی را بخواند و توقع داشته باشیم که این برایمان #علوم_انسانی_اسلامی تولید کند؛
🔺 از طرف دیگر زیستن با مسئله ها تا به مرحله بومی بودن و شدن مسئله خیلی مهم است، اینکه شمای فقیه بنشینی و بگویی من فقط دستگاه پاسخ به سوال هستم و هر سوالی بیاید پاسخ می گویم، رویکرد غلطی بوده که باعث گیر کردن چرخ تولید علوم اسلامی شده است. البته شاید صرفا خود فقیه مقصر نباشد، و حکما و متکلمین ما نیز در اینکه این الگوی مفهومی شکل گرفته باشد مقصر باشند. اینکه ما می رویم مسئله را از هر جایی هست می گیریم می آوریم هم تازه مسئله فقه ما نبوده است؛ مسئله این بوده که تحت یک پارادایمی و یک نحوه زیستی مسئله هایی ایجاد شده و با یک عقلانیت خاصی به این مسئله ها پاسخ هایی داده شده است، حالا آن پاسخ ها را می آورند به من فقیه عرضه می کنند که حکم شرعی شان چیست!!! این به لحاظ #سیاست_گذاری_تولید_علم یعنی فاجعه!
🔺 این رویکرد منجر به این شده که ما گله گله طلبه می فرستیم به فضای علوم انسانی ولی چون شخصیت علمی اسلامی پیدا نکردند و از طرفی تحت هیمنه یک پارادایم اسلامی هم فکر نمی کنند و الگوی مواجهه با دانش های غربی مان هم غلط است؛ یک عده #حجت_الاسلام_دکتر داریم که کارکردشان شبیه #محلل_ها شده است، حرف های غربی ها را بر می دارند و یک قال الباقر و قال الصادق علیهم السلام می گذارند بر سرش و می گویند دیدی اسلام هم همین را می گفت؟!!
🔺 لذا این جمله جناب استاد فلاح خیلی ارزشمند است که عزیز من علوم انسانی ترجمه ای یک چیز بی معنا است، علوم انسانی یعنی تو خودت از بوم خودت بلند شوی و ببینی و زندگی کنی تا مسئله های بومی خودت را بتوانی دقیق رصد بکنی و بعد تحت پارادایم بومی اسلامی خودت به آن ها پاسخ بدهی!
🔺 حالا این وضع حوزه ماست، وضع دانشگاه ما که #به_شدت_بحرانی است! نمی دانم کدام عقل حکم می کند که جوان 18 ساله ات را همینطور بی دفاع بفرست زیر دست استادهای از فرق سر تا نوک انگشت غربی که نظریه های غربی را به آن ها القا بکنند و بعد هم لایه کارشناس های کشورت که این ها هستند که تصمیم گیر هستند و مسئولین عروسک خیمه شب بازی بیش نیستند؛ این ها هستند که لایه ثابت همه تصمیم سازی ها هستند؛ این قشر را پر کردیم از فارغ التحصیلان علوم انسانی #ذاتا_مسموم و دائما این #مارهای_سمی مشغول نیش زدن به پیکر مظلوم نظام اسلامی هستند!
🔺 سیاست گذاری تولید علوم انسانی اسلامی ما به شدت رنجور و اشتباه است، باید برای این فکری کرد.
.