معنا و قالب (2) / #ایجاد_قالب_های_نو یا #مناسک_سازی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#معیار_ارزیابی_ادعای_توحید
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_70
#جلسه_166
💠 معنا و قالب (2) / #ایجاد_قالب_های_نو یا #مناسک_سازی
🔺سوال دیگری که در این بحث معنا و قالب می توان به آن پرداخت این است که آیا ما اجازه ساختن قالب های جدید (که اصطلاحاً به آن #منسک_سازی می گویند) را داریم؟
🔺 به نظر می رسد خود سؤال را بشود به شکل زیر به دو قسمت تقسیم کرد و به دو شکل به آن پاسخ داد:
🔺 اول اینکه بگوییم یک قالبی از پیش خودمان ایجاد می کنیم و دوم اینکه بگوییم یک نحوه جاری کردنی متناسب با شرایط فعلی اختراع می کنیم؛ تفاوت مورد اول با دوم این است که در اولی ادعای تشریع و جعل هم عرض با قوالب پیشنهادی خود شریعت وجود دارد، لذاست که اینجا خیلی احتیاط جدی است، ولی با عنصر اجتهاد و مخصوصا در لایه امتثال و جاری کردن دین که فقیه را متولی آن کرده ایم، تا حد خوبی دست او را باز گذاشته ایم که متناسب با مصالح و مفاسد که همان روح و معنا هستند، برای جاری کردن آن روح و معنا اجازه تصرف به نحو تقدم و تأخر و حتی توقف موقت احکام اسلامی را داشته باشد. اما در مورد دوم که در واقع #مناسک_سازی است یک مقدار احتیاط کمتر است، چون اساسا جامعه ها و محیط های مختلف برای جاری کردن معانی ای که خود شریعت قالب ویژه و خاصی برای جاری کردن آن پیشنهاد نکرده و واگذار به فضای عقلایی کرده است،دست را باز گذاشته است. البته همینجا هم معلوم است که این مناسک سازی ها نباید با بقیه معانی و قالب های دینی تعارضی داشته باشند، و لذا فقیه همینجا هم متناسب با قدرتی که دارد اگر توانست خود مناسک سازی می کند، اگر نتوانست به مناسک های خیلی خوبی که اختراع شده است دامن می زند، اگر نتوانست مناسک های بهتر را دامن می زند؛ و اگر دستش بسته بود و آن مناسک سازی هم خلاف روح دین بود آن دیگر می شود یک چیز من در آوردی و ساختگی که گریزی از آن نیست؛ ولی هر وقت قدرت پیدا کند و بتواند اقناع ایجاد کند به صورت ملایم یا حتی دفعی جلوی آن تحریف را می گیرد.
.