روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حامد_خواجه
#یادداشت_4
#جلسه_167
#عصری_کردن_دین
⭕️ انسان از نظر ساختار به گونهای است که اگر بخواهد نیازهایش به طور کامل برآورده شود، ناچار به زندگی اجتماعی است. و اجتماع هم تنها وقتی پاسخگوی کاملی برای نیازهای بشر است که دارای قانون باشد، و آن قانون باید دارای منشا قدسی باشد و از طرف خالق عالم و آدم فرستاده شده باشد تا پاسخگوی تمام ابعاد بشر گردد.
⭕️ مبحثی که با عنوان روح و معنا مطرح شد، تا حدی قدسی بودن قانون و مناسبات و قالبها را کنار میزند. درست است که آن معنا از عالم قدس گرفته شده است؛ امّا وقتی برای همان معنا، جسدهایی هم در همان عالم قدس طرح ریزی شده است، چرا آنها را نادیده میگیریم و میخواهیم جسدی جدید برای آن معنا بسازیم؟ آن جسدی که شریعت برای آن معنا طراحی کرده است؛ قطعا بهتر است تا آنچه ما بخواهیم بسازیم.
⭕️ اما مسئلهای که میماند این است که دین باید عصری شود و مطابق زمانه باشد!
چرا بپذيریم که باید دين خدا هماهنگ با عصر و دورهي جديد بشود و براساس ملاکهاي علم تجربي و تعريفي که علوم تجربي از عالم و آدم دارد تفسیر شود؟؟
بهتر نیست که عصر و روزگار هماهنگ با افقي شود که دين تعيين ميکند؟؟ وقتي کسي بگويد دين بايد هماهنگ عصر شود، به فهمي که زمانه از عالم و آدم دارد اصالت داده است نه به دين.
⭕️ این سخنی که روشنفکران میگویند: دین باید عصری شود، تکرار غرب است که در مورد مسیحیت میگفتند: «دين بايد اصلاح شود و با وضع جديد سازگاري کند.» از نظر امثال ارنست رنان، وضع جديد اصيل است و هر آنچه بشر جديد از عالم ميشناسد عين حق و حقيقت است و بايد دين با آن هماهنگ شود.
⭕️ اگر کسي بگويد دين بايد قامتش را خم کند و با وضع جديد منطبق شود، به معناي آن است که قراردادهاي بشرِ حسّي را به جاي احکام الهي قرار دهيم که اين شبيه اجتهاد بر دين است که در صدر اسلام واقع شد(در یادداشت قبلی به آن اشاره شد)، اگر مواظب تبعات سخنان آنهايي که ميگويند دين بايد عصري باشد، نباشيم از آفاتي که يکبار تجربه کرديم و راه ارتباط بشر با عالم قدس را منقطع نموديم، مصون نخواهيم ماند.
🌺