این دستوری است که اساتید اخلاق برای عمل به شریعت حقه می دهند.
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حسین_علیمردانی
#جلسه_186
#کارآمدی_دین
♻️مشارطه، مراقبه، محاسبه
🔺این دستوری است که اساتید اخلاق برای عمل به شریعت حقه می دهند.
💠مثلا
🔸در مرحله مشارطه، تصمیم می گیریم که نماز را اول وقت بخوانیم؛
🔹سپس در مرحله مراقبه، تلاش می کنیم این تصمیم یادمان نرود و ملتزم به آن باشیم؛
🔸در مرحله محاسبه نیز بررسی می کنیم که آیا تکلیفمان را درست انجام داده ایم؟
➖اگر تکلیف را به درستی انجام دادیم، شکر می کنیم.
➖اما اگر تکلیف را به درستی انجام ندادیم، استغفار می کنیم و بعد از آن علت فوت تکلیف را بررسی می کنیم و تحلیل به دست می آوریم.
✔️هر چه این تحلیل به واقعیت نزدیک تر باشد، احتمال عمل به تکلیف در آینده بیشتر می شود، چرا که مکلف تلاش می کند تا زمینه های بی توفیقی را از بین ببرد.
🔺این مراحل سه گانه
✅از یک نظر، نرم افزاری مطمئن برای جامه عمل پوشاندن به عقاید حقه است.
🔸زیرا با پیاده سازی این مراحل هر لحظه عزم انسان برای عمل به عقایدش تقویت می شود و به عبارتی ایمانش قوی تر می شود.
➖اگر موفق به عمل شود، شکر نعمت به جا می آورد و طعم موفقیت، ذائقه ی او را دگرگون می کند و شوقش را برای چشیدن موفقیت دوباره دو چندان.
➖اگر شکست بخورد، توبه می کند، و عطوفت خدای توبه پذیر مایه ی تلاش چند برابریش برای رسیدن به محبوب می شود.
✅از نظرگاه دیگر، بستر فهم و تولید تجربه متراکم است.
🔹عمل و تجربه، مواجهه با عینیت و نوامیس عالم تکوین است. کاربست عقاید نادرست، قطعا به شکست می انجامد و از آن طرف کاربست عقاید درست قطعا موفقیت هایی دربر دارد.
☑️عقایدمان را اعمال می کنیم:
➖اگر مطابق با واقعیت باشند، کارکردشان را در واقعیت می بینیم و پرده ای از اسرار عالم از جلوی چشممان برداشته می شود و توان فهم واقعیت های پیچیده تری را پیدا می کنیم.
➖اگر خلاف واقع باشند، تجربه واقعی، ما را به فکر فرو می برد که نکند عقیده ی نادرستی انتخاب کرده باشیم.
⚠️از نظرگاه اسلامی، عقاید اسلامی و شریعت حقه، نوامیس عالم هستند و عمل به آن ها نه تنها منجر به پیشرفت ما می شوند بلکه تنها راه تعالی ما همین است.
🔰در عرصه ی اجتماعی نیز می توانیم از این نرم افزار برای اعمال عقیده استفاده کنیم.
☑️در واقع بحث از کارآمدی حکومت اسلامی، یک محاسبه ی کلان اجتماعی است.