عصر_حیرت و نو حجتیه گری
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_102 (بخش اول)
#جلسه_194
💠 #عصر_حیرت و نو حجتیه گری
☑️ #معرف_یادداشت: ذیل بحث #نفی_نظامات_بشری توسط موحد، در نقد بحثی که اخیراً جناب آقای #مهدی_نصیری با عنوان #عصر_حیرت در مورد دوران غیبت مطرح کردند، مباحثی در کلاس #حلقه_اندیشه_کلامی مطرح شد، در این یادداشت این نحوه نگاه به دوران غیبت با نگاهی که #انجمن_حجتیه داشته است، شبیه دانسته می شود.
🔺 وقتی دانشجوی #متالورژی بودم و سخت در دانشگاه مشغول فعالیت های اجتماعی و سخت در حال مطالعه آثار اندیشمندان معاصر؛ کلید واژه ای به نام #تمدن_نوین_اسلامی که در آن سال های دانشجوی کارشناسی بودن ما خیلی توسط حضرت آقا تکرار می شد (90-86) عقل از سر ما پرانده بود و به این جمعبندی رسانده بود که الان نهضت اسلامی در مرحله پی سازی و اسکلت بندی است و اینجا مهم ترین آدم های مورد نیاز کسانی هستند که آن سال ها عنوان #حکیم_انقلابی به آن ها داده بودم؛ جمعبندی ام این بود که این آدم فقط در حوزه تربیت می شود، سال 90 که کارشناسی ام تمام شد، علی رغم میلم موانع نگذاشت که طلبه شوم! گزینه جایگزین برای من با آن ذهنیت #فلسفه_اسلامی بود، سه ماه وقت داشتم سخت مطالعه کردم و ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شدم، منتها گرایش کلام (تقریبا بیشتر واحدهایشان یکی است) به پایان نامه رسیدیم، علاوه بر اینکه اساساً رشته فلسفه در دانشگاه چرت بود! پایان نامه نوشتن یک چیز چرت تر بود؛ فلان مسئله از نگاه فلانی و فلانی، مقایسه فلان موضوع بین این دو نفر! بحث های به درد نخور! دغدغه های اجتماعی باعث شد که موضوع پایان نامه را #مبانی_اعتقادی_انجمن_حجتیه انتخاب کنم؛ محدودیت منابع دسته اول و روایت های مستقیم از این جریان خیلی یک محقق را آزار می دهد، به خصوص که هم مخالفین و هم موافقین (تقریبا اکثر آدم های اصلی زنده شان را پیدا کردم و تلاش کردم ارتباط بگیرم) کلاً در لایه بحث های چیپ سیاسی بحث می کردند؛ خدا بگم چه کار کنه این آدم های #کد_محور را که با انگیزه های صرفاً سیاسی نمی گذارند که واقعیت های اعتقادی جریان ها خوب فهم شود!
🔺 تقریباً همه کتاب های درباره انجمن حجتیه و همه کتاب های آدم های منتسب به انجمن حجتیه را خواندم کافی نبود؛ خدا لطف کرد و با واسطه یکی از هم خوابگاهی های دوران دانشجویی که الان در کتابخانه آستان قدس مشغول شده بود به حجم زیادی از پیاده شده های دست نویس منبرهای #شیخ_محمود_حلبی و برخی کتاب های مربوط به دهه 40 که جزو منابع زرد کتابخانه محسوب می شد با هماهنگی و نامه نگاری دانشگاه دسترسی پیدا کردم! (بگذریم)
🔺 القصه … جمعبندی بنده از این جریان این بود که اگر از برخی حواشی کم اهمیت و برخی اعتقاداتی که به این گروه نسبت داده می شود که خود همین هم باعث راحت کنار گذاشتن می شود و مانع از شناخت واقعی آن؛ بگذریم، انجمن حجتیه به لحاظ اعتقادی همان حوزه نجف است بعد از #شکست_افتضاح_مشروطه؛ همان چیزی که همین الان هم بخش زیادی از جریان حوزوی ما امتداد همان اندیشه های بعد از شکست هستند.
🔺محوری ترین باوری که علمای آن زمان تحت تأثیر آن شکست فجیع و مچاله شدنشان، پیدا کردند این بود که #نمی_شود!
🔺 نه تنها #ما_نمی_توانیم بلکه #غلط_زیادی کردیم! اساساً در عصر غیبت و بدون حضور امام معصوم دوران #ادعاهای_گنده نیست! خود اهل بیت هم بعد از #سقیفه و به مصدر حکومت نرسیدن امام معصوم وارد دوران #تقیه شدند؛ حالا یک دوران کوتاه #امیرالمؤمنین فکر کردند می شود که نشد، امام حسین هم که یک استثنا بود! اگر هم استثنا نبوده باشند در کربلا معلوم شد که اینطوری نمی شود و باید #تقیه کرد و بقیه ائمه همه در این تقیه غوطه ور بودند. خدا هم دید تمام حجت هایش دارند کشته می شوند، آخری را به عنوان ذخیره خود نگه داشت، تا روزی برگردد و بعد از پر شدن زمین از جور آن را پر از عدل کند! ما هم وظیفه مان #حفظ_مؤمنین است و بس! وظیفه مان نسبت به امام زمان هم #دعا و #گریه و #صدقه_دادن برای سلامتی وجود نازنین او، است و بس!
🔺از قضا اون فهم ماشینی و مکانیکی فقه که از آخوند شروع شد و در آقای خوئی به اوج خودش رسید هم زمینه را برای بالا آمدن روایاتی که مخالف قیام بود و در بستر خاصی صادر شده بود فراهم کرد!
🔺 #عصر_حیرت قصه جدیدی نیست؛ این آقایان از مشروطه به این طرف وارد عصر حیرتشان شده اند، قصه عصر حیرت قصه حوزه علمیه نجف بعد از مشروطه است، که ثمره های طبیعی آن امثال انجمن حجتیه و مکتب تفکیک و نو تفکیکی های زنده در قم و مشهد و #نوانجمنحجتیهای هایی است که بودند و هستند و خواهند بود و اصلا چیز جدیدی نبودند و نیستند و نخواهند بود!
🔺 این #امام است که سخن نو دارد، این #خمینی است که این ظلمت را درید و بر این جهل و تحجر و حماقت فائق آمد؛ این #روحالله است که امید دریدن پرده های غیبت را در دل مؤمنین زنده کرده است؛ بله کم آوردن، تمام شدن، مأیوس شدن و دچار قعود شدن نه چیز جدیدی است و نه هنری در آن هست و نه دردی را از #امام_زمان درمان خواهد کرد و نه زمینه ای را برای ظهور فراهم خواهد کرد؛ این مستحکم بودن، تمام نشدن، امیدوار بودن و مجاهده کردن است که به درد امام زمان می خورد و زمینه ساز ظهور حضرتش می شود.
🏷 اگر نظام جمهورى اسلامى و اين انقلاب بزرگ و جهانى را، و رستاخيز عظيمى كه در دنيا به وجود آمده، و رستاخيز عظيمترى كه در درون انسانها پديد آمده، و اين تحولى كه مسها را طلا كرده است، كلمهى طيبه و شجرهى طيبه بدانيم- كه هست- ريشهى اين شجرهى طيبه، همين شخصيت عظيمى است كه همه چيز از او روييد. او بود كه اين درخت مبارك را روياند. او همه چيز بود، و اگر نبود، ما هيچچيز نداشتيم.
در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين فقه و قرآن و نهج البلاغه بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مىرفتيم و بيشتر بر سرمان مىخورد و شخصيت ما هضم مىشد. بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مىبخشد، و مثل خورشيدى كه مىتابد و اشيا را آشكار مىكند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مىشود و اجزاى آن را زنده مىسازد، ما را زنده و نمايان كرد و به حركت درآورد؛ آنوقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد.
(28/ 04/ 1368) سخنرانى در مراسم بيعت گروه كثيرى از …
🔺 بله برادر شما دقیقا حرف #شیخ_محمود_حلبی را نمی زنید؛ شما دقیقاً نمی گویید که هر قیامی باطل است و هیچ کاری نباید کرد، یک چیز واضح را که به نحو تام و تمام نمی شود بدون حضور امام کار را پیش برد گرفته ای، و از آن #عصرحیرت ساخته ای، چیزی که خروجی و ثمره اش می شود در کنار #حلبی_ها قرار گرفتن و دیگر #فولاد نبودن؛ ثمره اش این می شود که حالا که کل زشتی ها و پلشتی های عالم علیه #انقلاب_خمینی این تنها نوری که می تواند نجات بخش بشریت از ظلمات مدرنیته ای شود که شما را مأیوس کرده است؛ دست به دست هم داده اند و #جنگ_احزاب شکل داده اند، شما هم بشوی خاری در چشم و عامل قعود دسته از مجاهدین راه خدا!
❇️ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً ﴿الكهف، 104﴾
❇️ يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اَللّٰهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ يُجٰاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ وَ لاٰ يَخٰافُونَ لَوْمَةَ لاٰئِمٍ ذٰلِكَ فَضْلُ اَللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿المائدة، 54﴾
❇️ منْ يَنْقَلِبْ عَلىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اَللّٰهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اَللّٰهُ اَلشّٰاكِرِينَ ﴿آلعمران، 144﴾
❇️ لاٰ يَسْتَوِي اَلْقٰاعِدُونَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي اَلضَّرَرِ وَ اَلْمُجٰاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ بِأَمْوٰالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اَللّٰهُ اَلْمُجٰاهِدِينَ بِأَمْوٰالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى اَلْقٰاعِدِينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اَللّٰهُ اَلْحُسْنىٰ وَ فَضَّلَ اَللّٰهُ اَلْمُجٰاهِدِينَ عَلَى اَلْقٰاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً ﴿النساء، 95﴾
❇️ رضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ اَلْخٰالِفِينَ ﴿التوبة، 83﴾
.