#هویت امتداد سلبی یا اثباتی توحید؟
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_105
#جلسه_196
💠 #هویت امتداد سلبی یا اثباتی توحید؟
☑️ #معرف_یادداشت: ذیل بحث #گفتمان_توحید، وارد بحث #امتداد_امروزین_توحید شدیم و دو گفتمان به عنوان گفتمان امروزین توحید مطرح شد؛ #گفتمان_پیشرفت و #گفتمان_هویت؛ ما در کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا شاهد یک نگاه سلبی و تنزیهی به توحید بودیم که نتیجه آن مبارزه بود؛ حال که ما این دو گفتمان را به عنوان امتدادهای توحید مطرح می کنیم، هر کدام امتداد سلبی توحید هستند یا اثباتی؟
🔺در ظاهر اولیه انگار گفتمان پیشرفت امتداد اثباتی توحید است و گفتمان هویت امتداد سلبی توحید است.
🔺 اما به نظر می رسد که گفتمان هویت علی رغم ظاهر سلبی که دارد، همانند گفتمان پیشرفت امتداد اثباتی توحید است هر چند به صراحتی که گفتمان پیشرفت امتداد اثباتی توحید است امتدادی اثباتی محسوب نمی شود؛ ولی در دل خود ابتدا یک اثباتی دارد و بعد از یک اثبات است که نفی می کند.
🔺 توضیح اینکه گفتمان هویت در واقع این محتوا را دارد که ای انسان موحد تو دارای یک دارایی هایی هستی که می توانی با اتکا به آن در مقابل همه زشتی ها و پلشتی هایی که می خواهند هویت انسان موحد را نفی کنند، بایستی و در مقابل آن منفعل نشوی و اجازه ندهی که آن موانع نیایند هویت تو را در خود هضم کنند.
🔺 با این توضیح معلوم می شود که گفتمان هویت قبل از اینکه بخواهد غیر خود را نفی کند، ابتدا تأکیدش بر روی اثبات یک #هویت_توحیدی برای انسان موحد است و سپس از لوازم این هویت توحیدی نفی همه موانعی است که می خواهد مانع امتداد این هویت توحیدی در ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی شوند.
🔺 شاید گفته شود که همانجا هم که بحث #نفی_عبودیت_غیر_خدا قبل از آن اثبات عبودیت خدا شده است و از لوازم آن نفی عبودیت غیر خدا است؛ می گوییم بله اگر روح توحید اینطوری تقریر می شد دیگر سخنی سلبی صرف محسوب نمی شد؛ در واقع لمحه ای از اثبات نیز پیدا می کرد بلکه یک روح اثباتی بود که فضا را تأمین می کرد. در گفتمان هویت نیز می توانستیم بگوییم یکی از لوازم توحید نفی همه هویت های غیر توحیدی است، و این می شد بیانی سلبی.
🔺 ولی باید گفت که باید یک طیفی در امتداد سلبی و ایجابی قائل بشویم؛ یعنی یک لایه سلبی برای امتداد توحید قائل بشویم که در همان گام اول سراغ غیر می رود و او را نفی می کند؛ یک لایه اثباتی هم داریم که از همان اول سراغ ساختن و آباد کردن می رود که این همان پیشرفت و تمدن سازی است؛ یک لایه #امر_بین_الامرین نیز داریم که با اتکای به یک اثبات یک نفی را رقم می زند؛ اگر به نقطه شروع و نقطه اتکا آن نگاه کنیم یک امتداد اثباتی محسوب می شود (کما اینکه در بخش اول این یادداشت تمایل به امتداد اثباتی دانستن هویت وجود داشت) و اگر به نقطه غایتش نگاه کنیم یک امتداد سلبی است؛ البته باز هم باید روی طیفی بودن تأکید کرد و گفت که همان پیشرفت و آباد کردن نیز در دل خودش یک نفی و سلب دارد ولی اثبات در آن غالب است. لذا هویت قطعا در طیفی که دو سر آن سلب و ایجاب است، در سمت اثباتی قرار می گیرد ولی خیلی نزدیک به نفی است و سریع به نفی و سلب می رسد.
🔺 اگر سه امتداد
1️⃣ #نفی_عبودیت_غیر_خدا
2️⃣ #هویت
3️⃣ #پیشرفت
را در نظر بگیریم.
اولی این سر طیف یعنی طرف نفی است و سومی آن سر طیف یعنی اثبات قرار دارد و دومی در نقطه وسط قرار دارد.
.