عدم شناخت ما از گفتمان و قدرت و توانایی
#یادداشت
#حامد_خواجه
#یادداشت_31
#جلسه_205
در جلسه ۲۰۵ اشارهای به عدم شناخت ما از گفتمان و قدرت و توانایی آن شد و برای تقریب به ذهن مثال عدم شناخت از فیلم و سینما زده شد؛ که واقعا نمیدانیم فیلم چه توانی دارد. از این قبیل مثالها در این دوران زیاد هستند که با وجود توانایی و قدرت بالایی که دارند ما نسبت به آنها شناختی نداریم. مثل موسیقی. با موسیقی میتوان انقلابی به پا کرد و ملتی را به شور و شعف آورد. در زمینه موسیقی فایل پیدیافی از سخنان رهبری در بازدید سرزده از صدا و سیما در ۹ مرداد ۱۳۷۵ در فضای مجازی منتشر شده است؛ که اگر نگاهی هرچند اجمالی به آن داشته باشیم خالی از لطف نیست؛ (دانلود فایل (http://s12.picofile.com/file/8401298818/moosighi_ra_nejat_dahid.pdf.html)) البته در یادداشت بعدی خلاصهای از این فایل پیدیاف میآید.
اما در این یادداشت سعی شده است که چند جمله از آقا در خصوص گفتمان و گفتمانسازی نقل شود تا شاید کمی بیشتر با این پدیده آشنا شویم؛ البته نقل به مضمون. تاریخ سخنرانی برای رجوع در هر قسمت آمده است. و همچنین میتوانید با مراجعه به این لینک (https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=1090) همه این فیشها را یک جا ببینید.
🗓 ۲۸/۲/۹۹:
گفتمانسازی؛ یعنی همین که شما یک مطلبی را میگویید، پخش میشود، مجموعهی جوانی و غیر جوانی آن را میشنوند، بتدریج ذهنیّت درست میکند. این ذهنیّتها همان گفتمان است؛ یعنی یک به اصطلاح جهتگیریِ فکری مشخّصی در جامعه به وجود میآورد که این چیز باارزشی است.
وقتی گفتمانسازی شد، جلب اقبال عمومی حاصل خواهد میشود.
🗓 ۱۰/۵/۹۸:
آن وقتی کار، شکل عمومی و مردمی پیدا خواهد کرد که این فکر شما، این جهتگیری شما تبدیل به یک گفتمان عمومی بشود.
🗓۹/۳/۹۷:
شعر باید جریانسازی کند؛ شعر باید مسائل مهم و مورد ابتلای کشور را گفتمانسازی کند (شعر یک ابزار برای گفتمان سازی)
🗓۳۰/۶/۹۶:
گفتمان یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبهی عمومی مردم. وقتی یک چیزی مطالبهی عمومی شد و گفتمان شد، بهطور طبیعی به عمل نزدیک خواهد شد.
🗓۱۰/۲/۹۶:
وقتی یک چیزی بهصورت یک گفتمان عمومی درآمد و خواستِ عمومی شد، طبعاً تحقّق پیدا میکند؛ یعنی مسئولین هم در همان جهت حرکت میکنند.
🗓۶/۳/۹۵:
وقتی افکار عمومی شکل گرفت، یک گفتمانی در جامعه نسبت به یک مسئلهای به وجود آمد، این بهطور طبیعی مجریان و قانونگذاران و دستاندرکاران را به دنبال خود خواهد کشاند؛ این یک چیز طبیعی است.
🗓۲۰/۴/۹۴:
وقتی که یک آرمانی را دنبال میکنید، میگویید، تکرار میکنید و بجد پای آن میایستید، این یک گفتمان در جامعه ایجاد میکند، این موجب تصمیمسازی میشود؛ زیدِ تصمیمگیر در فلان مرکز تصمیمگیریِ مدیریّت کشوری، وقتی که یک چیزی بهعنوان یک گفتمان درآمد، مجبور میشود دنبال بکند.
🗓۱۵/۱۲/۹۲:
گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آنچیزی كه به صورت یك سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم – تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیادهرویهای گوناگون – حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش
🗓۱۴/۱۲/۹۱:
لازمهی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمانسازی آن در جامعه است.
🗓۱۴/۱۰/۹۰:
گفتمان یک جامعه مثل هواست، همه تنفسش میکنند؛ چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند.
🗓۱۳/۷/۹۰ :
یکی از مهمترین تأثیرات همین فکر کردنها این است که شما فضاسازی میکنید، گفتمانسازی میکنید[خطاب به جوانان]. در نتیجه، در یک فضای معتقد به یک مبنای فکری یا عملی، رئیس جمهور هم همان جور فکر میکند، وزیر هم همان جور فکر میکند، مدیرکل هم همان جور فکر میکند، کارکنان هم همه همان جور فکر میکنند.
وقتی یک فضای گفتمانی به وجود آمد، همه در آن فضا فکر میکنند، همه در آن فضا جهتگیری پیدا میکنند، همه در آن فضا کار میکنند
🗓۲۲/۹/۸۸:
تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، تبلیغ باید فضا ایجاد کند؛ گفتمان ایجاد کند. گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همهگیر بشود در برههای از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشود گفتمان جامعه.