آیا پیشنهاد #قیام_جوانان_برای_پیشرفت بی توجهی به مرحله دولت اسلامی و تقدم مرحله نظام اسلامی بر دولت اسلامی است؟
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_121
#جلسه_207
💠 آیا پیشنهاد #قیام_جوانان_برای_پیشرفت بی توجهی به مرحله دولت اسلامی و تقدم مرحله نظام اسلامی بر دولت اسلامی است؟
☑️ #معرف_یادداشت: در ادامه بحث #امتداد_امروزین_توحید و پر رنگ شدن #گفتمان_پیشرفت به عنوان امتداد امروزین گفتمان توحید و مطرح شدن این گفتمان به عنوان گفتمان پوششی منتخب برای یک اقدام راهبردی به نام #قیام_جوانان_برای_ساختن_ایران هم توسط خیلی از محیط های نخبگانی که این ایده به آن ها مطرح شده است و هم توسط برخی از دوستان حلقه کلامی این بحث مطرح شده است که آیا این سخن به معنای مقدم داشتن گام جامعه اسلامی بر دولت اسلامی در #نظریه_پیشرفت رهبری نخواهد بود؟ در این یادداشت به این بحث خواهیم پرداخت.
🔺 این بحث واقعا مجال مفصلی برای توضیح می طلبد و ظرفیت و وقت محدود یک یادداشت کفاف نمی دهد منتها در حد گنجایش چیزی که خودم فهمیدم را عرضه می کنم.
🔺 در این بحث دو جور می شود ورود کرد و دو ادعا می شود مطرح کرد:
1️⃣ خیر این بحث به معنای تقدم گام جامعه سازی بر دولت سازی نیست؛ و معنای این سخن توجه به تضعیف #روح_نظریه_سعادت ماست و نمی خواهد گام های #نظریه_پیشرفت ما را جا به جا کند.
2️⃣ اساساً گام های پنجگانه ای که در #نظریه_پیشرفت رهبری گفته شده است، یک تقدم و تأخر مکانیکی ندارند، مخصوصاً دو گام #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی که با وجود پذیرش تقدم گام دولت اسلامی یک معیتی نیز با همدیگر دارند.
▫️▫️▫️▫️▫️
1️⃣ توضیح ورودی اول: (پاسخ اصلی)
🔺در اولین جایی که رهبر معظم انقلاب بحث گام های پنگانه انقلاب تا تمدن را مطرح فرمودند، یعنی در دیدار 12 آذر 79 با کارگزاران نظام ابتدا اهداف و غایات اسلامی را مطرح می فرمایند سپس این پنج گام را به عنوان #فرایند_تحقق_اهداف_اسلامی طرح می فرمایند؛ این یعنی آن چیزی که اصالت دارد و قرار است این قدم های 5 گانه گام هایی برای رسیدن به آن باشد اهداف و غایات اسلامی است؛ در #یادداشت_118 توضیح دادیم که اگر این اهداف و غایات اسلامی یک نظامی پیدا بکنند #نظریه_سعادت متولد می شود؛ و همچنین گفتیم که #شکل_گیری_اراده_ملی به عنوان #ایده_اصلاحی_مادر روح نظریه سعادت ما را تشکیل می دهد (چرایی این مدعا را در #یادداشت_120 توضیح دادم) لذا شما در قدمی که می خواهید به سمت تحقق اهداف اسلامی بردارید، باید این روح حاضر باشد، اگر زمانی شما نسبت به این روح دچار غفلت شدید نهضت اسلامی دچار درجا زدن و یا خدایی نکرده عقب گرد می شود.
🔺 اساساً جناب استاد فلاح #نظریه_حاکمیت_نوین امام را مبتنی بر همین اراده فراگیر تصویر می فرمایند و لذا نقش مردم به عنوان یکی از عناصر اساسی در این نظریه نقشی جدی است که هم مشروعیت بخش است، هم سالم تر از اراده خواص است و هم چون مظهر اراده الهی است اقتدار فوق العاده ای را به همراه دارد. (رجوع شود به کتاب رسالت گفتمان سازی)
🔺 تحلیل پایه این است که بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی و بعد از مستقر شدن نظام اسلامی و بعد از پایان جنگ، دولت هایی که در جمهوری اسلامی سر کار آمده اند نسبت به این #عنصر_هویت_ساز که در واقع #روح_نهضت_اسلامی است غفلت یا تغافل داشته اند؛ مجموع شرایط طوری پیش رفته است که #ایده_اصلاحی اکثر نیروهای انقلابی نیز تبدیل شده است به اینکه باید اصلاحات را از طریق #اصلاحات_ساختاری رقم بزنیم و مشکل اصلی را ساختارهای نظام می دانستند و راه اصلاح را هم گرفتن صندلی های این ساختارها توسط نیروهای انقلابی تصویر کردند، و حداقل از دهه 80 به این طرف بارها تجربه شده است که این اتفاقات نتوانسته انقلاب اسلامی را یک قدم در گام های خود موفق به جلو ببرد.
🔺 نتیجه این ایده اصلاحی غلط این شده است که اکثر کسانی که وارد گود شده بودند تا این رسالت را انجام بدهند، بعد از مدتی با شخص رهبری درگیر شده اند و اساساً چون #طرح_رهبری که در آن اصلاح از دالان #اراده_ملی و رشد مردم می گذرد را نفهمیدند، فکر می کنند رهبری هم باید وارد طرح #غیر_اسلامی و غیر عاقلانه و غیر منتج آن ها شود.
💠 آیا پیشنهاد #قیام_جوانان_برای_پیشرفت بی توجهی به مرحله دولت اسلامی و تقدم مرحله نظام اسلامی بر دولت اسلامی است؟
🔺 در ایده #حاکمیت_نوین آسیب جدی که نیروهای انقلاب دچار آن شده اند همین غفلت از #روح_انقلاب که مردم سالاری و حضور فعال اراده های مردمی است، تلقی می شود و گفته می شود.
🔺 لذا پیشنهاد #قیام_جوانان_برای_پیشرفت پیشنهادی است که در واقع تأکید روی ایده اصلاحی مادر است، ایده اصلاحی که تأکید آن بر این است که حتی #تغییر_ساختارها نیز از نقطه تغییر اراده ها صورت می گیرد؛ یعنی حتی اگر می خواهید ساختارهای نظام را اصلاح کنید باید با تغییر اراده ها و به میدان آوردن اراده های مردمی را باعث شوید تا این اراده ها باعث اصلاحات ساختاری شود.
🔺 ما اگر با آن اراده های خالص انقلابی که حقیقت و روح انقلاب را تشکیل می داد، نیاییم و دولت را نگیریم با هر مدل دیگری که حتی دولت را بگیریم، به #دولت_اسلامی نرسیدیم، یعنی سخنی که در قیام جوانان گفته می شود به این معنا نیست که ابتدا باید یک کشور اسلامی تشکیل شود و سپس از ناحیه آن کشور اسلامی به یک دولت اسلامی رسید؛ بلکه به این معناست که چون آن اراده ای که منجر به #قیام_لله ملت ایران شد، و هم انقلاب اسلامی و هم نظام اسلامی را شکل داد؛ تضعیف شده است الان حتی آن حقیقت انقلاب و نظام دچار افت شده است و به همین دلیل می بینید که همان ساختارهای نظام اسلامی که رقم خورده است خود شده مانع جاری شدن روح انقلاب و دچار بروکراسی های نظام دولت ملت شده است و خود مانعی برای جاری شدن نظام امت و امامت گردیده است.
🔺 #روح_نظریه_سعادت ما #اراده_ملی است و اگر این روح نباشد شما در مسیر برداشتن گام های تحقق اهداف اسلامی نخواهید بود، در واقع تا زمانی که در حال رقم زدن #نظریه_سعادت خودتان نباشید، هر گامی هم که بر می دارید برداشتن گام های #نظریه_پیشرفت خودتان نخواهد بود و بلکه گاهی حتی سرعت سیر گاهی جز بُعد چیزی درست نمی کند.
🔺 گام بعدی حرکت انقلابی ما رسیدن به دولت اسلامی است، اما مسئله این است که این دولت اسلامی چطوری تشکیل شود دولتی اسلامی خواهد بود؟ آیا مسیرهایی که تا الان برای رسیدن به صندلی های حاکمیتی طی کردیم ما را به دولت اسلامی خواهد رساند؟ آیا الگوی انتخابات فعلی که به صورت واضح خروج از مکتب امام است و در بهترین حالت مسابقه بر سر گرفتن رأی مردم است نه شکل گیری اراده مردمی، می تواند ما را به دولت اسلامی برساند؟ آیا همین الگوی انتخابات مانع شکل گیری دولت اسلامی نیست و باعث نمی شود که هر کسی هم بیاید و به دولت برسد باز هم خودش دچار توهم خود سوپرمن پنداری نمی شود و بعلاوه الگویی برای حضور مردم در صحنه نخواهد داشت و همین به مرور باعث به فساد کشیدن افراد می شود و حتی اندیشه سازی هایی برای افراد می کند، همانطور که همه رئیس جمهور هایی که تا الان داشتیم بعد از مدتی دچار #خود_رهبر_پندای می شدند.
🔺 دولت اسلامی باید تشکیل شود، اما وقتی فضایی درست شده است که #روح_انقلاب شما و #روح_نظریه_سعادت شما تضعیف شده است، و گام هایی که شما بر می دارید معلوم نیست در مسیر سعادتی باشد که نهضت اسلامی برای ما ترسیم کرده است، فوری ترین و اولویت دار ترین کار تعریف یک #اقدام_راهبردی است برای اینکه این نقیصه جبران شود، و حتی مسیر رسیدن به دولت اسلامی از این می گذرد که یک اقدام راهبردی تعریف شود که با به میدان آوردن حرف های اصیل انقلاب و با به میدان آوردن مردم و اراده های مردمی هم غفلت از روح انقلاب را جبران بکند و هم امید به برداشتن گام دولت اسلامی را بیشتر کند.