مردم سالاری ولایی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_125 (بخش اول)
#جلسه_210
💠 مردم سالاری ولایی
☑️ #معرف_یادداشت: ذیل بحث #اراده_ملی به عنوان #ایده_اصلاحی_مادر و #نظریه_پایه برای تحلیل حرکت نهضت اسلامی؛ #جلسه_210 ورودی به بحث #جایگاه_مردم_در_اندیشه_رهبری شد که در همان ابتدا و با خواندن یکی دو فیش از سخنان رهبری، کلاس وارد مباحثه در این موضوع شد؛ به صورت جذابی کلاس #فقه_حکومتی جناب #استاد_موسوی نیز امروز که در بحث خمس و انفال و فیء است؛ ذیل بحث للامام بودن انفال و فیء وارد بحث نسبت مردم و ولیّ شد، مباحث استاد موسوی را در این یادداشت تقریر می کنم.
🔺 دغدغه اینکه مهم ترین کانونی که اسلام برای اصلاح #حیات_اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین عرصه های حیات انسانی طراحی کرده است چیست دغدغه بسیار جذابی است؛ وقتی که به خود قرآن به عنوان اصلی ترین و اصیل ترین منبع اسلام مراجعه می کنیم، پدیده ای به نام #فیء را به این عنوان معرفی می کند!
مٰا أَفٰاءَ اَللّٰهُ عَلىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ اَلْقُرىٰ فَلِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي اَلْقُرْبىٰ وَ اَلْيَتٰامىٰ وَ اَلْمَسٰاكِينِ وَ اِبْنِ اَلسَّبِيلِ كَيْ لاٰ يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ اَلْأَغْنِيٰاءِ مِنْكُمْ وَ مٰا آتٰاكُمُ اَلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مٰا نَهٰاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ شَدِيدُ اَلْعِقٰابِ ﴿الحشر، 7﴾
🔺 ابتدائا عجیب به نظر می رسد؛ ولی واقعاً قرآن چیزی که مانع از این می شود که اموال دست به دست بین اغنیاء بچرخد را فیء معرفی می کند؛ سؤال اساسی این است که فیء شامل چه مواردی می شود که چنین اثری دارد؟
🔺 به روایات که مراجعه می کنیم، فیء بخشی از انفال است و انفال هم در مهم ترین موارد آن شامل
1️⃣ کلیه زمین های سرزمین اسلامی می شود که بدون جنگ فتح شده باشند و این یعنی بخش اعظم بلکه با یک اغماضی همه سرزمین اسلامی!
پس یکی شد #زمین.
2️⃣ کلیه دریاها و رودخانه ها
یکی دیگر هم شد #آب
3️⃣ کلیه جنگل ها
4️⃣ کلیه معادن!
یک قلم این معادن یعنی کلیه ذخایر نفت و گاز!
تا برود به معادن مس و آهن و طلا و نقره و ….
🔺روایت انفال را که از جمله آن ها فیء است تصریح می کند که «الْأَنْفَالُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ هُوَ لِلْإِمَامِ مِنْ بَعْدِهِ يَضَعُهُ حَيْثُ يَشَاءُ.» وسائل الشيعة ؛ ج9 ؛ ص523 و اینکه للمسلمین باشد و برای مردم باشد به جز در خراجی که زمین های مفتوحه عنوة که با جنگ گرفته شده اند، چیزی نداریم.
🔺 با مردم مردم کردن دست مردم نمی افتد، می گویی مردم می افتد دست پولدار ها. مشکل عمده بخش عمده صنایع کشور ما همین مردمی مردمی گفتن است، یک عالمه شرکت در بورس دارید تا دلت می خواهد مردم سهام دارند؛ می گویند سهامداران عمده این ها می شوند هیئت مدیره، بعد این ها چطوری اداره می کنند؟ همه شرکت ها و بانک ها الان دارند اینطوری اداره می شوند؛ این هیئت مدیره یک طوری اداره می کند که سود اساسا به هیئت مدیره برسد نه از راه حقوق گرفتن (هیئت مدیره ای هست که از آن شرکت حقوقی نمی گیرد می گویند تبرعا دارم خدمت به شما می کنم این شرکت سود آور نیست و من چون دلم می سوزد دارم کار می کنم) همه شرکت ها یک شرکتی کنار شرکت است، فروشنده به این شرکت و خریدار از آن شرکت همان شرکت است که سهامدار آن خود این آقا و فامیل های او ست یا یک سری آدم صوری؛ آنجا حیات خلوت شان است. این شرکت دارد زیان می کند و آن شرکت را سودش را کسی نمی تواند حساب کند. بانک ها همینطور است، وام های اساسی را شرکت های حاشیه بانک می گیرند، نه مردم! حتی بانک های حزب اللهی!
🔺 لذا مشکل از جایی آغاز می شود که شما می گویی مال مردم، ولی سلطه بر این مال برای کیست؟ آخرش هم دولة بین الاغنیا می شود. می گویی این را تبدیل می کنم به یارانه و به صورت مساوی بین مردم تقسیم می کنم؛ شما الان می گویید ای کاش برق و گاز و نان همان قیمت بود و این یارانه نبود؛ نظام سرمایه داری مثل جاروبرقی همه چیز را می مکد. یکسان هم تقسیم کنی یکسان همه را می مکد بالا می برد.
🔺 مشکل اصلی از جایی آغاز می شود که امتیاز منطقی ویژه ای باید حاکم کنی که هویت تربیتی دارد. اول و آخر مسئله من مردم هستند و آخرش هم سود باید به مردم برسد. اما این تصویر سوسیالیستی اسلامیزه شده که به همه یکسان بدهید! آن کسی که می خواهد تربیت کند بر اساس صلاحدید خودش و هزاران فاکتور که مؤثر است باید تشخیص بدهد.
🔺هر چه امام بدهد ذیل ولایت می دهد، فقیری که از امام می گیرد چه حالی به او دست می دهد؟ می گوید قربانت بشوم امام هر چه تو بگویی. تا اینکه الان می گوید حقم است مالم است! هویت مردمی که تحت ولایت هستند با مردمی که تحت ولایت نیستند دو تا است.
.🔺 جامعه اسلامی مردمش مردم نمی شوند مگر با امام. امام است که اساسا این مردم را دارای هویت می کند و مردم می کند وگرنه این ها بی هویت هیستند هیچی نیستند. تو با امامت است که ارزش داری!
🔺 جامعه اسلامی چگونه هویت مستحکم خود را پیدا می کند؟ مردم چطوری احساس می کنند می توانند و قدرت دارند؟ مردم ایران بدون امام خمینی احساس نمی کردند که هستند و می توانند؛ مثال واضحش بعد از امام علی ع است، مردم احساس نمی کردند ما هستیم، فقط قدرتمندها و صاحبان مکنت هستند که هستند! او که بیاید مردم احساس می کنند هیچی نیستند، چه کسی است که باعث می شود مردم احساس کنند ما هستیم؟ بدون امام اصلا ممکن نیست. تا امامی نباشد مردم بی هویت هستند هیچی نیستند، بقضیة خارجیه هم هیچی نیستند. چون هویت جمعی ندارند. یک نظریات بی خودی هست که جامعه شناس ها دارند می گویند و ما مسلمین داریم تکرار می کنیم، جامعه یک هویت مستقل است یا نیست؛ سوال اصلی این است که این ساخت را چه کسی دارد پدید می آورد؟ جامعه خارجی است به حسب کسی که دارد آن هویت خارجی را می دهد. ائمه خیلی مهم هستند ائمه الکفر و ائمه الهدایه! امام است که دارد به او هویت می دهد.
🔺 مردم به سادگی درک می کنند آن روزی که همه وجودش را در یک ولی خدا دید حرکت می کند. آن روزی که گفت نفت من است و بده از دست او در می آورند اما روزی که مال امام دانست تو را بالا می برد. روزی که از دست امام می گیری کرنش داری و تحت ولایتش قرار می گیری و رشد می کنی.
🔺 مسئله اصلی در هویت انقلابی اسلام این است که ولایت را محور همه چیز در عالم می کند. نظام سیاسی و اقتصادی ما ولایی است، اگر ولایی به معنای حکومتی باشد همه جای دنیا اینطوری است، نظام ما ولایی است به این معنا است که حتی در تعاملات فردی ما با چیزی به اسم حاکمیت ما چیزی به اسم وکیل نمی بینیم که از طرف من وکیل است که مال من را دارد مدیریت می کند، می گویم مال تو است و تو داری به من می دهی، نوکرت هم هستم. او هم مال خودش را نمی دهد مال الله التی آتاهم را دارد می دهد.
🔺 رفقا ما کوتاهی کردیم. تصویری که غربی ها از دموکراسی داشتند چشم ما را کور کرد. آن ها دارند می گویند مردم و حق مردم و رأی مردم، و واقعا هیچ ارزشی برای این ها قائل نیستند. همه اش زد و بند است. تنها واقعیت عالم که در عصر حاضر توانست قدرت چیزی به نام مردم را نشان بدهد انقلاب اسلامی بود آن هم به خاطر ولایت حضرت ولی عصر بود که نماینده اش آمده بود این را تسری بدهد. اگر نبود این ولایت با این هویت نبی اکرم، اصلا شما هیچ واقعیتی برای مردم نداشتی.
.