سالاریت کدام مردم؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_126 (بخش اول)
#جلسه_211

💠 سالاریت کدام مردم؟

☑️ #معرف_یادداشت: بحث نسبت ولایت فقیه و مردم سالاری در #يادداشت_85 برادر #اميد_فشندی پرداخته شد، در این یادداشت به این بحث پرداخته می شود.

❇️ #تأیید:
🔺 #نکته_حق_بیان_برادر_فشندی: به نظر بنده این نکته که عده ای ولایت فقیه را طوری می فهمند که مردم صرفاً شنونده هستند و دیگر هیچ؛ به قول ایشان “يك‌پارچه گوش” خواسته می شوند؛ نکته حقی است و هم اینکه چنین عده ای وجود دارند صحیح است و هم اینکه این سخن اساساً در ضدیت با #مردم_سالاری_دینی است صحیح است؛ اساساً #اراده_مردم در مکتب امام و آقا جایگاه ویژه ای برخوردار است و همانطور که مکرر در جلسات #حلقه_اندیشه_کلامی مطرح شده است، #معجزه_های_اجتماعی که یکی از آن ها خود انقلاب اسلامی است با این اراده ملی خلق شده است.

💢 #رد
🔺 اما به نظر اینکه از بودن چنین افرادی و کنش هایی که چنین افرادی دارند، کار را به جایی برسانیم که تقریری از مردم سالاری بدهیم که پسوند دینی آن دیگر نباشد و مردم و اراده مردمی اصالتی مستقل پیدا کند، اشتباهی فاحش است.
🔺اینکه اصرار کنیم که اگر عمومیت مردم سالاری به هر قیدی مقید شد، دیگر نباید سخن از سالاریت مردم راند؛ قطعا سخنی دینی نیست. دین همانطور که وَ لَقَدْ كَرَّمْنٰا بَنِي آدَمَ ﴿الإسراء، 70﴾ و بعد از خلق موجودی به انسان به ذوق و شور گفته است فَتَبٰارَكَ اَللّٰهُ أَحْسَنُ اَلْخٰالِقِينَ ﴿المؤمنون‏، 14﴾ و تغییرات اجتماعی را منوط به اراده و خواست مردم کرده است؛ إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ ﴿الرعد، 11﴾ و در عصر ما حضرت روح الله در وصیت نامه خود می گوید: «من با جرأت مدعى هستم كه ملت ايران و توده ميليونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله- و كوفه و عراق در عهد امير المؤمنين و حسين بن على- صلوات اللَّه و سلامه عليهما- مى‏باشند» وصيتنامه سياسى-الهى امام خمينى(س)، متن، ص: 29
🔺 یک لنگه دیگر که اتفاقاً به لحاظ حجم تکرار بسیار پر رنگ است، این است که انسان اگر مؤمن نباشد چون از حقیقت انسانی خود دور شده است، نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه از حیوانات هم پایین تر است. خداوند سمع و بصر و عقل و قلب را داده است که ابزاری باشند برای رسیدن به حق و عمل بر اساس حق، حال اگر با داشتن این امکانات انسان کافر شود از حیوانات هم پایین تر است.
وَ لَقَدْ ذَرَأْنٰا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاٰ يَفْقَهُونَ بِهٰا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لاٰ يُبْصِرُونَ بِهٰا وَ لَهُمْ آذٰانٌ لاٰ يَسْمَعُونَ بِهٰا أُولٰئِكَ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْغٰافِلُونَ ﴿الأعراف‏، 179﴾
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاّٰ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً ﴿الفرقان‏، 44﴾
.
وَ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآيٰاتِنٰا أُولٰئِكَ أَصْحٰابُ اَلنّٰارِ هُمْ فِيهٰا خٰالِدُونَ ﴿البقرة، 39﴾
إِنَّ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا وَ مٰاتُوا وَ هُمْ كُفّٰارٌ أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ ﴿البقرة، 161﴾
وَ مَثَلُ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا كَمَثَلِ اَلَّذِي يَنْعِقُ بِمٰا لاٰ يَسْمَعُ إِلاّٰ دُعٰاءً وَ نِدٰاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاٰ يَعْقِلُونَ ﴿البقرة، 171﴾
إِنَّ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا بَعْدَ إِيمٰانِهِمْ ثُمَّ اِزْدٰادُوا كُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلضّٰالُّونَ ﴿آل‏عمران‏، 90﴾
إِنَّ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا بِآيٰاتِنٰا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نٰاراً كُلَّمٰا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنٰاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهٰا لِيَذُوقُوا اَلْعَذٰابَ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَزِيزاً حَكِيماً ﴿النساء، 56﴾
إِنَّ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اَللّٰهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلاٰلاً بَعِيداً ﴿النساء، 167﴾
إِنَّ#اَلَّذِينَ_كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اَللّٰهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لاٰ لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً ﴿النساء، 168﴾
إِنَّ#اَلَّذِينَ_كَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ مٰا فِي اَلْأَرْضِ جَمِيعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذٰابِ يَوْمِ اَلْقِيٰامَةِ مٰا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ ﴿المائدة، 36﴾
لُعِنَ#اَلَّذِينَ_كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرٰائِيلَ عَلىٰ لِسٰانِ دٰاوُدَ وَ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ ذٰلِكَ بِمٰا عَصَوْا وَ كٰانُوا يَعْتَدُونَ ﴿المائدة، 78﴾
إِنَّ شَرَّ اَلدَّوَابِّ عِنْدَ اَللّٰهِ #اَلَّذِينَ_كَفَرُوا فَهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ ﴿الأنفال‏، 55﴾
🔺انسان غیر مؤمن هیچ سالاریتی ندارد، انسان غیر مؤمن با وجود اینکه جوهره انسانیت را دارد می باشد، اما از آنجا که صحنه زندگی او را سراسر امیال و غرائز و شهوات و حیوانیت او میدان داری می کند، اگر بخواهیم میدانی برای اعمال اراده او پیدا شود قطعا به بسط همین چیزهایی که زندگی او سراسر از آن ها پر شده است خواهد انجامید و این قطعا خلاف مرّ صریح هدف خلقت انسان و حقایق عالم است.
🔺انسان به دلیل اینکه بعد از خلقت الهی و روح الهی که به او داده شده فَإِذٰا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سٰاجِدِينَ ﴿الحجر، 29﴾ به اسفل سافلین منتقل شده است ثُمَّ رَدَدْنٰاهُ أَسْفَلَ سٰافِلِينَ ﴿التين‏، 5﴾ هم ابزار خروج از این مقام و حرکت به سمت آن حقیقت من روحی به او داده شده است، و هم غرائز و شهوات متناسب با عالم ارض به او داده شده است و ممکن است خود را از حیوانات هم بدتر کند، نیازمند به ارسال رسل شده است تا زمینه صاحب اراده شدن او را فراهم کنند. این انبیاء هستند که آمدند انسان را از این صحنه ترسناک کالانعام بل هم اضلی به مقام انسانیت برسانند؛ و اساساً اگر منظور از اراده را اراده به سمت صلاح بگیریم (اراده به سمت فساد خود سوء استفاده از ابزاری است که برای سعادت در اختیار انسان قرار داده شده) باید صریح و روشن بگوییم که منظور از مردم فقط مردمی هستند که ذیل توحید که دعوت اصلی انبیاء است سلوک کنند، اساساً انسان های غیر مؤمن جان واحدی در جهت انسانیت پیدا نمی کنند که اطلاق مردم بر آن ها شود؛
جان گرگان و سگان هر یک جداست / متحد جانهای شیران خداست
مولوی » مثنوی معنوی » دفتر چهارم بخش ۱۷
.

💠 سالاریت کدام مردم؟

🔺 لذا این مدعا که مردم سالاری یا یک حقیقت مطلق است و مردم هم یعنی همین انسان هایی که محور زندگی شان در بهترین حالت انفعالات نفسانی آن هاست؛ و یا اگر کوچکترین قیدی بخورد دیگر نگو مردم سالاری ادعای به غایت گزاف است. شما به هیچ وجه نمی خواهی قدرت اراده جمعی مردم برای رقم خوردن حوادث مهم اجتماعی را نادیده بگیری، و اساساً نقطه صلاح انسان را از همین نقطه اراده و عزم او می دانی و لذا برای اراده فراگیر مردم هم یک قدرتی قائل هستی که هیچ چیز نمی تواند جلوی آن بایستد و به حق یک معجزه است و هم آن را مظهر اراده خداوند می دانی چون اساساً اراده به خیر و صلاح را اراده حقیقی می دانی و مردم سلوک کننده ذیل توحید را مردم می دانی.
🔺 لذا ما #مردم_سالاری را به هیچ وجه قبول نداریم بلکه آن چیزی که مورد قبول است و به حق است و صحیح است، #مردم_سالاری_دینی است؛ مگر اینکه همانطور که توضیح دادم بگویی اساساً مردم که می گوییم مراد مردم پذیرنده حاکمیت الله هستند.
🔺 البته معلوم است که در یک ملت عظیمی مثل ملت ایران که اکثر مردم مسلمان و شیعه هستند و قریب به اتفاق آن ها رفتن ذیل حاکمیت الله را پذیرفته اند (98.2 درصد در روز 12 فروردین 58) و همینطور جمعیت عظیمی از آن ها پای دین خدا و حکومت خدا مانده اند و هزینه داده اند؛ شما نیاز ندارید که وقتی طرح بحث اراده ملی و مردم سالاری می کنی منظورت مردمی است که به کلیت ولایت ولی الهی را پذیرفته اند؛ و هر کسی که در این جامعه هست و این ولایت را نپذیرفته حقاً از این اطلاق خارج است ولی چون ذیل حاکمیت الهی انقلاب اسلامی در حال زیستن است اراده او نیز در این دریای عظیم اراده انسان های قیام کرده ایران مستهلک خواهد شد و البته گاهی ممکن است اثر سوء هم بگذارد که این ها دیگر سخت نیست.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها