حضور پررنگ توحید و کارآمدی آن در سراسر متن
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حامد_خواجه
#یادداشت_46
#جلسه_222
#باز_تقریر
⭕️حضور پررنگ توحید و کارآمدی آن در سراسر متن
در سراسر متن حضور پررنگ توحید دیده میشود و همچنین باور کار آمدی توحید که پر تکرار است. مولف ۱۴ گذاره از پرتوهای توحید را آورده است؛ به نحوی تمام شئون زندگی را در بر میگیرد که تمام نظام اندیشه اسلامی مولف توحید است.
وقتی با نگاه رایج به نظام اندیشه اسلامی نگاه شود، خداشناسی قسمت اول نظام اندیشه اسلامی است و در ذیل خدا شناسی، قسمتی از آن به توحید اختصاص یافته است؛ یعنی در باور رایج اندیشمندان، توحید بخشی از دفتر خداشناسی که دفتر اول نظام اندیشه اسلامی است میباشد. امّا این باور رایج در نگاه مولف وجود ندارد. مولف اندیشه اسلامی را توحید میداند.
این باور از مکتب امام خمینی گرفته شده است و مولف در این هوا تنفس کرده است که اینگونه تمام سخنانش پرتو توحید است و انسجامی فوق العاده رقم خورده است. در این باور تمام نظام اندیشه اسلامی، توحید است. توحیدی که قائل به یکتایی خدا است، نه صرف یکی بودن. وقتی از توحید ذاتی، صفاتی و افعالی صحبت میکنید؛ یعنی همه افعال، افعال خدا است، همهي صفات، صفات خدا است و همینطور نسبت به ذات.
در این باور خداشناسی یعنی توحید؛ بنده که نمیتواند خداشناسی کند، محدود کجا و نامحدود کجا؟ مگر محدود توان ادراک و احاطه بر نامحدود دارد؟ تنها توحید است که نصیب بنده میشود. و توحید یعنی باید دائما در حال حمد و تسبیح باشد. حمدی بهجای آورد و بلافاصله و بدون تعلل خدا را منزه کند از این نسبتی که داده است. این جهانشناسی، تربیتی است؛ چون دائما در حال نفی خود است. آنچه را که فهمیده نفی میکند. مثل آن است که بالاترین صفات و خوبیهایی را که درک میکند، وقتی بخواهد نسبت بدهد، اول بگوید بلانسبت شما. وقتی تمام توان خود را گذاشته است برای حمد وپس از آن میگوید که منزهی از اینها و یا حتی بالاتر، قبل از حمد، تسبیح کند؛ در اینجا آنقدر نفی خود شدید است که تربیت به اوج میرسد. در مکتب امام توحید به لحاظ ارزشی و روشی این چنین جایگاه ویژهای دارد.
مولف هم تربیت شده این مکتب است و توحید در نظام اندیشهای ایشان نیز از چنین جایگاهی برخوردار است. لذا این انسجام سخن در این مقاله دیده میشود.