چرا تقریرهای توحیدی نابی داریم که سیتزه با مستکبران را باعث نمیشود؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_136
#جلسه_223

💠 چرا تقریرهای توحیدی نابی داریم که سیتزه با مستکبران را باعث نمیشود؟

☑️ #معرف_یادداشت: در بحث «چرایی درگیری شعار توحید با استکبار» مؤلف کتاب بحثی را مطرح فرمودند که توحید اصیل و راستین اساساً با مستکبران درگیر می شود و مستکبران هم اساساً با توحید اصیل و راستین به ستیزه بر می خیزند؛ این سؤال توسط جناب #استاد_فلاح مطرح شد که چرا ما برخی از تقریرها از توحید را داریم که ستیزه خیز نیستند؟ در این یادداشت به این سؤال جوابی داده می شود.

🔺 مؤلف بعد از تبیین مواجهه های دوگانه طبقه مستکبر و مستضعف با توحید که یکی به ستیزه بر می خیزد و یکی استقبال می کند، فرمودند:
🏷 «این دو گونه واکنش در واقع، نشانه و خاصیت توحید اصیل و راستین است. یعنى در همۀ زمانها، و در آینده نیز هر گاه توحید در مفهوم اصیل و با شکل درستش مطرح گشته و مطرح گردد، ناگزیر همان جبهه‌بندى و موضع‌گیرى‌هاى متقابل را به همراه داشته و خواهد داشت.»
🔺 اگر به این سخن توجه کنیم معنای روشنش این است، که هر توحیدی ولو ادعای خلوص و ناب بودن هم بکند، اگر با مطرح شدنش، این مواجهه دوگانه (ستیزه مستکبران و استقبال مستضعفان) را نداشته باشد، #توحید_اصیل_و_راستین نیست.
🔺لذا توحیدی که ولو برخی از #عارفان_مسلمان ارائه می کنند اگر توحیدی نباشد که با مستکبران و طواغیت درگیر شود؛ توحید ناب اسلامی نیست!
🔺 حضرت امام خمینی (ره) در یک بیان زیبایی، این طعنه را به برداشت های عرفانی از دین می زند و این کار این ها که همه چیز را می برند آسمانی می کنند طوری که انگار اسلام برای این زندگی زمینی نیامده است را مورد نکوهش قرار می دهند:
🏷 ما در يك مدتي گرفتار بوديم به يك نفر از مردم و به قشري از اهل علم كه اينها اسلام را از آن طرف نگاه مي‏كردند. عرفا اسلام را قبول داشتند، لكن تمام مسائل را برمي‏گرداندند به آن معاني عرفاني، مسائل روز قائل نبودند. حتي اگر روايتي يا آيه‏اي در جهاد مي‏آمد اينها همان «جهاد نفس» را مي‏گفتند هست.
صحيفه امام، ج‏10، ص: 459
🔺 به نظر می رسد آن چیزی که #معیار_ارزیابی_ادعای_توحید آن هم #توحید_اصیل_و_راستین باید قرار بگیرد، فقط بحث #کارآمدی نبود که در این مقاله توسط مؤلف مطرح شده است؛ بلکه باید یک معیار بالاتر و دقیق تری بیاوریم که البته نفی کارآمدی هم نمی کند؛ آن هم معیار #جامعیت است؛ اسلام اگر بخواهد اسلام راستین و واقعی باشد باید تک بعدی و از دریچه محدود یک دانش خاص نگاه نکند بلکه همه اسلام را ببیند؛ به قول استاد #وحید_جلیلی در یک جزوه زیبایی که عشق دوره دانشجویی ما بود مطالعه آن؛ #دین_همه_دین_است!
.

 

🔺 حضرت امام نه تنها #عرفا بلکه #فلاسفه و #فقها را هم با همین معیار که شما بخشی از دین را می شناسید و ادعای #اسلام_شناسی نکنید را مورد نکوهش قرار می دهند و می فرمایند:
🏷 اينكه در روايت است كه اسلام غريب است، از اول غريب بوده و الآن هم غريب است، براي اينكه غريب آن است كه نمي‏شناسند او را. در يك جامعه‏اي هست او، اما نمي‏شناسند، نمي‏شناسند اسلام را، هيچ وقت شناخته نشده به آن طوري كه بايد باشد. مگر پيش خودمان، هميشه يك ورق را گرفته‏اند، آن ورق ديگر را حذفش كرده‏اند؛ يا مخالفت با آن كرده‏اند.
يك مدت زيادي گرفتار عرفا ما بوديم، اسلام گرفتار عرفا بود. آنها خدمتشان خوب بود؛ اما گرفتاري براي اين بود كه همه چيز را برمي‏گردانند به آن ور!
يك وقت هم گرفتار شديم به يك دسته ديگري كه همه معنويات را برمي‏گردانند به اين، اصلًا به معنويات كار ندارند؛ كأنّه اسلام آمده براي اينكه [دنيا را بگيرد] اسلام هم طريقه‏اش مثل هيتلر كه او آمد كه دنياگيري كند و كشورگشايي كند
يكي مي‏آيد چهار تا از جنگهاي اسلام را بررسي مي‏كند، بعد مي‏شود اسلام‏شناس!
خوب، تو جنگ‏شناسي، از اسلام بگو من اين ورقش را مي‏شناسم. فقيه حق ندارد بگويد كه من سلام‏شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه‏شناسم، من فقه اسلام را مي‏شناسم؛ آني كه از همه بهتر مي‏داند همان است كه فقه اسلام را مي‏داند. فيلسوف حق ندارد بگويد من سلام‏شناسم، اين بگويد من يك قسمي از مثلًا معقولات اسلام را ادراك كردم. آن هم كه حكومت اسلامي را بررسي كرده و اطلاع پيدا كرده كه وضع حكومت چه بوده او حق ندارد بگويد من سلام‏شناسم، بگو من حكومت سلام‏شناسم.
صحيفه امام، ج‏8، ص: 530-531
🔺 بعد از این طرح بحث ها که در دو جای مختلف به آن پرداخته اند، راه کار را این می دانند که باید یک جامعیتی باشد، کسی اسلام شناس است و بلکه اسلامی اسلام واقعی است که #جامعیت در شناخت و جامعیت در تحقق داشته باشد؛

🏷 [عرفا] اسلام را با يك صورت ديگري غير از آن #صورت_واقعي كه جامع است، #جامع همه اطراف است، نظر مي‏كردند.
صحيفه امام، ج‏10، ص: 460

🔷 #نتیجه_گیری: از مباحثی که عرض شد این نتیجه حاصل می شود که مؤلف در این بیان این خاصیت #ستیزه_خیزی را مخصوص به #توحید_اصیل_و_راستین می داند و نه هر توحیدی، و توحید اصیل و راستین هم معیارش این است که #جامعیت داشته باشد.

☑️ #بعدالتحریر
🔹 فیش کامل این بیانات امام در نرم افزار #فیش_نگار ثبت شد.
🔹جزوه #دین_همه_دین_است استاد جلیلی را در پست بعد می فرستم.
البته محتوای این جزوه، کامل از تحلیلی که در این نوشتار بود پشتیبانی نمی کند؛ بیشتر به عنوان استقراض واژه استفاده کردم؛ و البته می خواستم خود جزوه را هم دوستان اگر ندیدند ببینند.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها