معرفت_شناسي_عرفاني و تفاوت آن معرفت شناسي انسان گراي غربي

#يادداشت
#روح_توحيد_نفي_عبوديت_غير_خدا
#درگيري_شعار_توحيد_با_استكبار
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_139
#جلسه_225

💠 #معرفت_شناسي_عرفاني و تفاوت آن معرفت شناسي انسان گراي غربي

☑️ #معرف_يادداشت: بعد از تبيين اينكه اگر معناي استكبار خود را برتر از حق ديدن است، تمدن غرب با شكاكيت در فلسفه و رسيدن به نسبيت در معرفت، اساساً انسان را محور كرده حق كرده است و اين يعني اين خوي شيطاني را نهادينه كردن، يا به تعبيري كه در يادداشت قبل #يادداشت_138 آورديم، #تمدن_فوق_شيطاني غرب را بنا كرده است؛ سؤالي پرسيده شد كه در #عرفان_اسلامي نيز با جايگاهي كه براي انسان قائل هستند، همان حرف هاي اومنايسم را دارند مي زنند و بخش زيادي از كلاس امروز #حلقه_انديشه_كلامي به اين بحث پرداخته شد؛ در اين يادداشت به اين بحث توجه مي كنيم و بیان استاد را تقریر و يك #مقاله خوب نيز در اين زمينه معرفي مي كنيم.

🔺 بياني كه استاد داشتند دو نكته مهم داشت،
1️⃣ يكي خطر #التقاط به اين معنا كه حواسمان باشد، در مباحث دچار التقاط نشويم به اين معنا كه از هر خرمني گلي بچينيم و بعد احساس كنيم كه يك دسته گل خوشگل فراهم آورديم، در حالي كه اين خرمن ها و گل هاي آن ها هيچ سنخيتي با هم ندارند؛ ذيل اين بحث يك تذكري در اشتراك واژگان دادند كه اشتراك واژگان شما را بازي ندهد و احساس نكنيد محتواها يكي است؛ تمدن غرب استاد #دزديدن_شعارهاي_فطري است و نبايد گول ظاهر واژگان مورد استعمال او را خورد.
2️⃣ نكته دوم جناب استاد اين بود كه بايد هر بنايي كه مي گيريم مبناي آن را نيز توجه داشته باشيم، و الا اينجا هم كلاه سرمان مي رود؛ اشتراك در بنائات نبايد ما را سريع به اين نتيجه برساند كه حرف ها يكي است؛ گاهي دو بناي ظاهراً شبيه هم از دو مبناي كاملاً مقابل هم بر آمده است؛ مبناي شكاكيت در رسيدن به معرفت، كه فلسفه غرب را به انسان محوري رسانده است، با جايگاه انسان در عرفان آن هم عرفاني كه همه هستي اش در خدا محوري است و كل دغدغه اش را خدا پر كرده است و اگر انسان را هم مي بيند به عنوان تجلي خدا مي بيند؛ زمين تا آسمان با هم متفاوت هستند.

🔺مقاله اي در اين زمينه از جناب #آيت_الله_رضا_رمضاني ديدم با عنوان «معرفت شناسي عرفاني» براي تفصيل به مقاله مراجعه شود؛ (متن مقاله در #فيش_نگار به عنوان يك فيش ثبت شده است)
در چکیده مقاله می خوانیم «اين‌ مقاله‌ درصدد است‌ پس‌ از بيان‌ رويكردها دربارة‌ فاعل‌شناسي‌ و واقعيت‌ عالم‌ و امكان‌ معرفت‌ و تفاوت‌ معرفت‌ و علم، به‌ مهم‌ترين‌ مباحث‌ معرفت‌شناسي‌ عرفاني‌ بپردازد؛»
متن مقاله در لینک زیر هست:
https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/65547/1
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها