طراحی نظام معنایی برای تئوری اقتصاد مردمی
#یادداشت
#مقام_مردم
#حامد_خواجه
#یادداشت_74
#جلسه_275
در این چند جلسه اخیر به طراحی نظام معنایی برای تئوری اقتصاد مردمی پرداخته شد. در این نظام معنایی از اندیشههای پشتیبان اقتصاد مردمی و همچنین پرتوهای مفهومی این تئوری صحبت میشود. در قسمت اندیشههای پشتیبان موارد متعددی مطرح شد مانند: ارادهی ملی، نظریه مقاومت، سعادت، عدالت، کرامت، خودباوری و … و همچنین مواردی که از کتاب روح توحید استفاده شد.
اما در قسمت پرتوهای مفهومی اقتصاد مقاومتی، کمتر ورود داشتیم و شاید بهتر است بگوییم در مقایسه با ورودی که در اندیشههای پشتیبان داشتیم، در این قسمت پرتوهای مفهومی ورودی نداشتیم. شاید یکی از علل کمتر توجه کردن به این قسمت به خاطر این باشد که اقتصاد مردمی به خوبی برای ما روشن نشده است و کمی بالاتر اینکه با مباحث اقتصادی آشنایی خیلی کمی داریم. اینکه از اقتصاد مردمی تصویر روشن و واضحی نداریم، باعث میشود که نتوانیم در عرصهی پرتوهای مفهومی اقتصاد مردمی ابراز نظر کنیم و یا مبحثی را طرح کنیم. کسانی که در اقتصاد تخصص دارند قطعا بهتر در این قسمت سخن میگویند.
چند موردی از پرتوهای مفهومی اقتصاد مردمی که مطرح شد، احساس میشود کامل و جامع نیست و همچنین ارتباطی بین آنها احساس نمیشود. به نظر میرسد در کنار مشارکت، مالکیت و اشتغال، میتواند موارد دیگری نیز مطرح کرد؛ مانند: بازار سرمایه، بانکداری، بورس، کشاورزی، نفت و گاز، معدن، الگوهای مصرف … و البته شاید بتوان این موارد را ذیل این سه مورد هم جای داد.
و نکته دیگر آن که درکنار مشارکت، مالکیت، اشتغال؛ نمیتوان از چرخهی تولید، توضیع مصرف چشم پوشید. حداقل این است که در کنار این سه مورد، میتوان تولید، توضیع و مصرف را هم مطرح کرد که میان خودشان رابطه هم برقرار است. رابطهای که فقدان آن بین مشارکت، مالکیت و اشتغال احساس میشود.