نازله جهان غیب بودن این جهان و بحث #رب_النوع و #مُثُل_افلاطونی

#يادداشت
#مشخصات_اسلام
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_208
#جلسه_300

💠 نازله جهان غیب بودن این جهان و بحث #رب_النوع و #مُثُل_افلاطونی

سومین مشخصه اسلام در بخش جهان بینی را شهید مطهری «نازله جهان غیب بودن واقعیات این جهان» می دانند، در تبیین این بحث امور مقدر و محدود این جهان را در مرتبه و جهانی بالاتر دارای وجوداتی نامقدر و نامحدود می دانند و این را همان اندیشه قرآنی #خزائن_عند_الله می دانند.
یکی از آموزه های حکمی که بیان کننده این محتواست بحث رب النوع یا مُثُل افلاطونی است که در بیانی وجودی عنوان #وجود_سعی یا #کلی_سعی را به خود گرفته است.
در نظریه ارباب انواع تبیین می شود که «براي هر نوعي از انواع موجودات طبيعيۀ جسمانيه، صورتي است مجرد از ماده و عقلاني الوجود در عالم الهي» ترجمه و تفسیر شواهد الربوبیه – جواد مصلح – ص 244
ملاصدرا نظریه رب النوع یا مُثُل را با همه انتقادهایی که امثال بوعلی به آن داشتند تثبیت می کنند و ادله متعددی برای اثبات آن می آورند، بنا بر این نظریه همه امور مقدر و محدودی که در این عالم داریم دارای یک وجود سعی است که وجوداً نسبت به این موجود پایین تر دارای شدت وجودی است و همه افراد این نوع که در پایین هستند در واقع نازله آن وجود شدیدی هستند که در عالم بالاتر از این عالم ماده تحقق دارد،
جناب صدرالمتألهین در اسفار ج‏2، ص: 62 در تبیین معنای مُثُل می فرمایند:
«أن لكل نوع من الأنواع الجسمانية فردا كاملا تاما في عالم الإبداع هو الأصل و المبدأ و سائر أفراد النوع فروع و معاليل و آثار له و ذلك لتمامه و كماله لا يفتقر إلى مادة و لا إلى محل متعلق به بخلاف هذه فإنها لضعفها و نقصها مفتقرة إلى مادة في ذاتها أو في فعلها»

لذا می توان گفت که این مشخصه اسلام در فضای حکمت اسلامی با عنوان ارباب انواع و مُثُل آمده است و این معنای عمیق از خزائن عند الله را احتمالاً بدون ذائقه فلسفی نشود تثبیت کرد. (مگر با فهم های رو به عمق عرفانی)

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها