علم چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#محمد_حسین_خانی
#یادداشت_112
#جلسه_332
🔺علم چیست؟
قَالَ الصَّادِقُ ع لَيْسَ الْعِلْمُ بِكَثْرَةِ التَّعَلُّمِ وَ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ تَعَالَى فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَه
ابن عبّاس گفت: مرد عربى از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پرسيد: اى رسول خدا! به من نكات غريب و مشكل علم را بياموز، فرمود: تو در مورد اصل علم چه مىدانى كه از مشكلات آن مىپرسى؟ اعرابى گفت: اى رسول خدا! اصل علم چيست؟ فرمود: شناخت خدا آن طور كه حقّ شناخت اوست. اعرابى گفت: شناخت واقعى و حقيقى خداوند چگونه است؟ فرمود:
به اين است كه: خدا را بدون مثل و شبيه و همتا بشناسى، و اينكه او يگانه و يكتاست، در ظاهر و باطن وجود دارد، آغاز است و فرجام، نه همتا دارد و نه مانندى، اين است حقّ شناخت او
اگر حقیقت علم نور توحید است
وعلم حقیقتی است که باید خداوند به انسان ببخشد و مسیر علم مسیر هدایت و رشد است
پس این چیز های که ما به اسم علم می خوانیم چیست؟
واقعا این علوم هدایت کنند هستند ؟
آیا ریاضیات ،شیمی، فیزیک، آناتومی، طب و … علم هستند.
واقعا یک فرد متعبد و متشرع از خواندن این علوم احساس می کند که نورانی تر شده احساس می کند با درس خواندن در مسیر هدایت است؟
اگر علم بودن یک مطلب را بخواهیم با ادبیات دینی بسنجیم و مشخص کنیم میزان توحید است
یعنی آقا این مطلبی که شما می فرمائید اگر به توحید برمی گردد اگر به توحید شما کمک می کند اگر فهم توحیدی شما را تعمیق می دهد بله این علم است . والا قیل و قال است .
پس یکبار شما #محتوای را
می سنجی می گویم اگر به توحید نرسد و بویی از توحید درونش نباشد علم نیست .
ولی یکبار یک محتوای را به دونفر می دهیم یکی حس توحید می گیرد یکی الحاد.
مثلا یک جراح قلب هست که وقتی بدن انسان را نگاه می کند ظرافت های قلب را می بیند می گوید:
الله اکبر ، سبحان الله چه دقتی چه هنری چه ظرافتی
واقعا با دیدن این صحنه توحیدش پر رنگ تر می شود.
ولی یک جراح دیگر همین ظرافت همین هنر و همین قلب را می بیند و جراحی می کند ولی اصلا بویی از خدا ندارد .هیچ ارتباطی با صانع این قلب نمی گیرد.
حالا ما به این باید بگویم علم یا نه
اگر علم را محتوا و فن بدانیم هر دو در یک سطح هستند ولی اگر علم را نور توحید دانستیم
جراح اول این نور را دریافت کرده ولی جراح دوم خیر
شاید این سوال سوال خوبی باشد حقیقت علم یک حقیقت ثابتی است یا بر اساس افراد و بینش آنها به آن محتوای علم یا غیر علم بودن آن مشخص می شود؟