چرا به دنبال یک دین جامع و حداکثری می گردیم؟
#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_337
#دین_حداکثری
🔰چرا به دنبال یک دین جامع و حداکثری می گردیم؟
دین الهی، دغدغه ای جز هدایت برای نیل به سعادت ندارد.
اما هدایت چگونه حاصل می شود؟
🔺 جمعی از علمای اسلامی عمل به آموزه های دینی به همراه پروراندن عقیده ای درست، مایه ی هدایت انسان می دانند و قائل اند که به هر میزان که اعمال صالح انسان گسترش یابد، ظرفیت فهم او افزایش یافته و به مراتب بالای هدایت رهنمون می شوند.
با این تقریر ثمره ی هدایت، عمل صالح است و ثمره ی عمل صالح، رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است.
اگر از زاویه ای دیگر بخواهیم به این نظریه بپردازیم، باید بگوییم که دین اسلام هدایت هایی را برای ما به ارمغان آورده که منجر به عمل به شریعت می شوند و غیر از این دغدغه ای ندارد و برنامه ای ارائه نکرده است.
به همین علت است که اسلام به بسط تکنولوژی و فناوری های مادی نپرداخته است چون آن ها را عامل هدایت و سعادت بشر نمی دانسته است، هر چند که مانع استفاده از این دست موارد نشده.
🔺جمعی دیگر از علمای اسلامی اما به علت تقریر متفاوتی که از انسان داشته اند، عامل هدایت و سعادت او را دستیابی به معرفت اسلامی و رسوخ این معرفت به قلب و ایمان آوردن به آن با عمل و ریاضت شرعی دانسته اند.
با این تقریر ذره ذره ی این عالم برای هدایت بشر به سمت کمال طراحی شده است. و دین اسلام هم توصیه به دیدن و تفکر در این ویژگی های جهان مادی کرده است.
افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت…
البته خدای متعال ابزار کاویدن هستی و تفکر در آن را هم به انسان داده است.
انسان این توانایی را دارد که با تفکر در جهان آفرینش، به وجود خالقی توانا پی ببرد.
➖اگر این دیدگاه دوم را برگزینیم؛
هدایت شدن، منحصر در عمل به یک شریعت بی روح نیست بلکه همه ی عالم مایه ی هدایت بشر به سمت خدای متعال است.
با این دیدگاه، می توان در همه چیز هدایت را دید و از همه چیز توقع هدایت داشت.
با این دیدگاه، حتی دست ساخته های انسان هم مایه ی هدایت است.
با این دیدگاه، کاشف قوانین طبیعی، در واقع کشف از اسرار الهی می کند و ظواهر دنیا او را به کفر و الهاد نمی کشاند.
با این دیدگاه، کتاب آسمانی که برای هدایت بشر نازل شده است
باید حامل تمام علوم باشد.
باید حامل تمام بطون این عالم باشد.
باید تمام اسرار هستی در آن خلاصه شده باشد.
باید برای هر انسانی یک تبیین متفاوت داشته باشد.
باید اسرارش را برای کسی بیان کند که جز خدا نمی تواند ببیند.
باید بر سینه ای نازل شود که وجودش بهانه ی خلقت هستی است.
باید ثقیل باشد، چون می خواهد بشر را هدایت کند، چون می خواهد حبل الله باشد.