تسری حکم احتکار به مصادیق جدید احتکار
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#حامد_خواجه
#یادداشت_151
#جلسه_371
⭕️تسری حکم احتکار به مصادیق جدید احتکار
در یادداشت قبل سعی شده بود که در معنای احتکار و مصادیق آن توسعه داده شود و احتکار در معنای امروزین آن معنا شود.
نکتهای که در اینجا لازم توجه است، احتکار فقهی نامیدن این گونه موارد است. بله به این گونه کارها بد هستند ولی آیا میتوان حکم محتکر را به آنها هم تسری داد؟ حتی اگر حکم محتکر را تسری بدهیم، در بعضی از موارد، مانند نابود کردن کالا، دیگر کالایی نیست که بخواهیم محتکر را مجبور به فروش آن کنیم و یا مثلا در ایجاد نیاز کاذب، محتکر مانعی از فروش ندارد.
و همچنین بیشتر فقها حکم احتکار را در خصوص بعضی از کالاهای ضروری مطرح کردند که معمولا مواد غذایی باشد؛ مانند: گندم، جو، خرما و کشمش و معمولا در غیر این موارد را تنها گفته شده است که احتکار کار خوبی نیست و به نظر میرسد با این حکم، کنترل بازار تنها در قسمت مواد غذایی توسط حاکم صورت میگیرد، و دیگر بر روی کلیّت بازار کنترلی ندارد.
البته هرچند که روایاتی در مصادیق توسعه احتکار نداشته باشیم، اما فقیه میتواند قاعدهی لاضرر را در این قسمت جریان دهد؛ در مواردی که این گونه امور جنبه ضرر و زیان برای مردم داشته باشد، طبق قاعده لاضرر حاکم میتواند مانع آن شود.