تغییر نظام معاملات با شرطیت مصحلت در مالیت

#یادداشت
#مشخصات_اسلام

#حامد_خواجه
#یادداشت_152
#جلسه_382

⭕️تغییر نظام معاملات با شرطیت مصحلت در مالیت

اگر مصلحت شرط مالیت باشد و تقاضا و مطلوبیت شرط کافی نباشد برای مالیت پیدا کردن چیزی؛ در معاملات روزمره معاملات حرام برمبنای مالیت نداشتن، به راحتی پیدا می‌شود.
در واقع با همین یک گذاره می‌توان نظام مکاسب و معاملات را تغییر داد. چه بسیار تقاضا‌ها و مطالباتی که وجود دارد و هیچ مصلحتی در آن نیست. در اینجا لازم است از مصلحت و حد و حدود آن هم سخن به میان آید، اینکه مراد از مصلحت در مالیت پیدا کردن چیزی چیست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، البته بعد از آن که مصلحت سازی دروغین برای برخی از تقاضا‌ها بیرون از بحث دانستیم. یعنی ابتدا باید مصلحت‌سازی‌های دروغین را بیرون از مصلحت بدانیم که معمولا یا از جانب نظام سلطه است و یا الگو‌گیری از نظام سلطه و بعد از آن در خصوص مصلحت بیندیشیم و حد و مرز آن را مشخص کنیم.

در اینجا نکته‌‌ی دیگری هم که قابل توجه است، مصالحی است که تقاضای عمومی ندارد، آیا ما باید از خیر این مصالح بگذریم و مالیت در آن نبینیم؟ یا نه نمی‌توان مطلقا چنین برخوردی داشت و باید مصلحت‌ را دید؛ شاید بتواند بدون شرط مطلوبیت عمومی، باز هم به آن مالیت بدهیم؟
باید میزان عرفی بودن مالیت را بررسی کنیم؛ اینکه تقاضای مردم تا چه اندازه رکن مالیت است؟

ظاهرا به نظر می‌رسد که اسلام در معاملات، جایگاه ویژه‌ای برای عرف و اجتماع قائل است و تا وقتی که عرف خط قرمز‌های اسلام را در معاملات رد نکرده باشد، با آن همراهی دارد.
🌺

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها