پیوندی میان الگو ماموریتگرا با تکنولوژی آموزشی

#یادداشت
#مشخصات_اسلام

#حامد_خواجه
#یادداشت_153
#جلسه_383

⭕️پیوندی میان الگو ماموریتگرا با تکنولوژی آموزشی

الگو حل مسئله ای که در جلسه امروز مطرح شد،الگو حل مسئله ماموریت‌گرا، شیوه‌ی تحصیلی مرسوم را نفی می‌کند و اجازه نمی دهد به هر نحوی تحصیل و کسب دارای داشته باشیم و به دنبال کسب هر دارایی باشیم.
شیوه مرسوم تحصیل جمع آوری دارایی ها و اطلاعات است برای آینده که مشخص نیست چه مقدار از این دارایی ها برای حل مسایل در آینده به کار بیاید و در نهایت اگر خیلی بخواهد پیشرفته عمل کند، به تخصص‌گرایی رو می‌آورد.
الگو تحصیلی مرسوم چه در حوزه و چه در دانشگاه بسیار شبیه به ضرب المثل لنگه کفش کهنه در بیان غنیمت است، می باشد. در حالی که اگر عظم بیابان شده است و یا پیشبینی سفر به بیابان میشود باید خود را برای آن تجهیز و آماده کرد.

الگو حل مسئله ماموریت‌گرا که تغییراتی در شیوه‌ تحصیل ایجاد می‌کند، به الگو سازنده‌گرا شباهت دارد. الگو سازنده‌گرا یک الگو طراحی آموزشی است در دانش تکنولوژی آموزشی در کنار الگو سیستمی. در تکنولوژی آموزشی الگوهای سازنده‌گرا جزء الگو‌هایی است که اجرا کردن آن‌ها سخت است و با دشواری‌هایی روبه‌رو است در عوض ثمردهی آن بسیار بالا است.
از مسائل مهم که هم در الگو سازنده‌گرا و هم در شیوه‌ حل مسئله ماموریت‌گرا به چشم می‌خورد، شناسایی و شناساندن مسئله‌ها است. و البته صرف شناساندن مسئله به مخاطب کافی نیست و باید مسئله، واقعا مسئله و درد مخاطب شود تا بتواند به عنوان یک ماموریت با آن ارتباط بگیرد، و این دشواری‌های خودش را دارد.
لازم است مخاطب خود تشخیص مسئله دهد نه اینکه ما مسئله را به او بدهیم، حال نمی‌دانم تعبیر فرختن مسئله به دانشجو‌ها به چه معنایی اراده شده است؛ اگر به این معنا باشد که مسئله، واقعا مسئله خود او شود و اصلا خود او به مسئله بودنش برسد، نه آنکه از سمت کسی یا جایی به او مسئله داده شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها