آزاداندیشی بر محور حق
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#محمد_حسین_خانی
#یادداشت171
#آزاداندیشی
#احادیث_آزاداندیشی
#آداب_اندیشیدن
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ التَّفكُّرَ ، حَياةُ قَلبِ البَصيرِ
كما يَمشي المُستَنيرُ في الظُّلُماتِ بالنورِ ، يُحسِنُ التَّخلُّصَ و يُقِلُّ التَّربُّصَ .
انديشيدن ، مايه حيات دل شخص با بصيرت است
و همان گونه كه اگر شخصِ چراغ به دست در تاريكيها در پرتو نور [چراغ ] راه رود، به خوبى خود را نجات مى دهد و كمتر درنگ و توقف مى كند.
( بحار الأنوار : ۹۲/۱۷/۱۷)
پیامبر اکرم ص اندیشه را مصباح می دانند اگر کسی درست بیاندیشد رستگاری را ر پی دارد
یکی از وجه شبه های تمثیل حضرت به مصباح این است که وقتی انسان وارد اتاق تاریکی شود که هیچ نوری در آن نیست شناخت او از آن اتاق (حقیقت) یک شناخت حداقلی و ناقص است اما اگر با چرا وارد همان اتاق شود تمام اشیاء اتاق را به خوبی تشخصی می دهد لذا یکی از مهمترین ثمرات اندیشه فهم حقیقت است
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، يُفيدُ الحِكمَةَ .
انديشه ، حكمت به بار مى آورد.
( غرر الحكم : ۸۷۸ )
یکی دیگر از ثمرات اندیشیدن ایجاد حکمت است
راغب حکمت را اینگونه معنی می کند:
«حکمت» در لغت یعنی دانشی که حق است و هیچ خلل و سستی در آن راه ندارد
در این کلام از حضرت امیر تفکر منجر به حکمت می شود یعنی با اندیشیدن حق نمایان می شود و این حق منجر به ایجاد دانشی می شود که درآن گزاره غلطی راه ندارد و مصیب است و سستی ندارد
باتوجه به بررسی های که در این چند یادداشت پیرامون آزدااندیشی داشتیم یافتیم که محور اصلی آزاداندیشی در روایات حق جویی و حق است
ادامه دارد…