مظهریت بیشتر انسان متوسط و ولایت یافتن او حتی بر فقیه
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_30
#جلسه_126
🌐 #ولایت_مردم
💠 مظهریت بیشتر #انسان_متوسط و ولایت یافتن او حتی بر فقیه
🏷 مقدمه
🔺 در نگاه حکمی_عرفانی (حکمت متعالیه) ما خداوند فقط انسان خلق کرده است، اگر رابطه حق و خلق به شکل حقیقت و رقیقت باشد و معالیل همه #عین_ربط به حق هستند، هر مخلوق در واقع به یک میزانی بهره مند از اسماء و صفات الهی است و هویت وجودی او ترکیب خاصی از اسماء و صفات الهی است.
🔹در این نگاه موجودات به چند دسته تقسیم می شوند:
1️⃣ موجوداتی که مظهر کامل همه اسماء هستند
2️⃣ موجوداتی که مظهر ناقص همه اسماء هستند.
3️⃣ موجوداتی که مظهر تام یا ناقص بعضی از اسماء هستند.
🔺 مورد اول که همان #انسان_کامل است، مورد دوم نیز بقیه انسان ها هستند که در اصطلاح به آن ها #انسان_صغیر می گویند، مورد چهارم هم بقیه مخلوقات هستند؛ اما از آن جایی که کل نظام عالم خلقی اگر به صورت یک جا دیده شود درست است که هر جزءش مظهر تام یا ناقص بعضی از اسماء است ولی به صورت جمعی که دیده شود مظهر ناقص تمام اسماء هست، به کل این پیکره نیز می شود انسان اطلاق کرد زیرا که معیار انسان بودن مظهریت همه اسماء بودن است که او نیز دارد؛ به این موجود #انسان_کبیر اطلاق می کنند.
🔺در سفرهای چهارگانه ای که برای سلوک عقلی یا قلبی تعیین می شود، در سفر چهارم که سفر حرکت است، انسان صغیر و کبیر به دلیل نقصی که دارند به سمت انسان کامل و اتحاد با او حرکت می کنند و اساسا حرکت در عالم چنین توجیهی دارد. (انسان کامل به دلیل بی نقص بودن حرکت تکمیلی ندارد بلکه حرکتش استکمالی است. یعنی دارایی های خود را بروز میدهند و دارایی های موجودات ناقص را کامل میکنند.) البته با این تفاوت که انسان صغیر به سمت مرکز عالم خلق که انسان کامل است حرکت میکند و اوج کمال او اتحاد با او ست، ولی انسان کبیر کمالش در این است که انسان تمام این گنج های پنهان خود را بروز بدهد، یعنی در تمام این اسمائی که الان به صورت پراکنده مظهریت شان را دارد به کمال تام برسد.
🔺 منتها تفاوت انسان کبیر با انسان صغیر در این است که اعضا و اجرای او در کل عالم منتشر هستند، یعنی بدن او بدن تک تک موجودات است و اراده او برآیند اراده همه موجودات ذی اراده است و قص علی هذا! لذا بدن همه انسان های صغیر و اراده همه انسان های صغیر جزو بدن و اراده انسان کبیر است.
🔺 لذا اگر حرکت من به عنوان یک #انسان_صغیر به این شکل است که اراده کنم و همه دارای های خودم را بسیج کنم که به سمت آن کمال مطلق حرکت کنم؛ حرکت #انسان_کبیر این سختی را دارد که باید تمام این پیکر و تمام این اراده های منتشر را به حرکت در بیاورد. لذا حرکت انسان کبیر حاصل بر هم کنش تمام حرکت ها و اراده هایی است که موجودات ذی اراده انجام می دهند.
🔺 یکی از اساتید در دل انسان کبیر یک چیزی تعریف می کردند به نام #انسان_متوسط؛ بیانش هم به این شکل بود که درست است که حرکت انسان کبیر حاصل برهم کنش مجموع اراده های انسانی است ولی از آنجا که در دل جامعه انسانی ما #امت_های گوناگونی داریم و حال و هوای امت ها با هم فرق می کنند و برخی امت ها در حرکت دادن این انسان کبیر به سمت کمال حقیقی خودش تلاش بیشتری می کنند لذا به این امت ها اصطلاح انسان متوسط اطلاق می شود.
🏷 اصل بحث #ولایت_مردم
🔺 از آنجا که امت های #قیام_کرده به عنوان یک #انسان_متوسط حاصل بر هم کنش اراده هایشان به سمت حرکت دادن انسان کبیر به سمت کمال خودش است، و از آنجا که #ولی_فقیه نیز به عنوان یکی از اعضای این امت قائم است، و از آنجا که #انسان_متوسط جامعیت بیشتری نسبت به انسان صغیری که به مقام ولایت در تشریع رسیده است دارد، لذا این انسان متوسط بر ولی فقیه نیز ولایت می یابد.
🔺 یعنی ولی فقیه نیز موظف است که وقتی که می بیند برآیند اراده این امت قیام کرده به سمتی است خود را نیز در همان سمت و سو قرار بدهد.
🔺یعنی از آنجا که عزم جوهره انسانیت است و انسان قیام کرده از همه انسان ها انسان تر است و اگر یک ملتی بشود ملت قیام کننده آن ملت به لحاظ هستی شناسی جایگاهی فراتر از یک انسان صغیر ولو دارای کمالات فوق العاده ای می رسد؛ دارای ولایت بر او می شود.
🔺 لذا ملت ایران که به امام در وصیت نامه خود می فرمایند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه وآله ـ و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات الله و سلامه علیهما ـ میباشند.» (https://farsi.khamenei.ir/imam-content?id=9447)به خاطر اینکه به مقام یقظه رسیدند و قیام لله کردند، تبدیل به ملتی دارای ولایت الهی شدند.
🔺و لذا جملات زیر از امام خمینی (ره) اصلا جملات عجیبی نخواهد بود و با این مبنا کاملا قابل فهم است:
🌟 «خمينى دست يكايك شما(مردم) را مىبوسد و به يكايك شما احترام مىگذارد و يكايك شما را رهبر خودش مىداند كه بارها گفتهام من با شما يكى هستم و رهبرى در كار نيست.»(صحیفۀ امام، ج14، ص474)
🌟 «نام بزرگ ملت ایران در عالم به رشد سیاسی ثبت شد؛ نام بزرگ قم در بین ملت ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شد، نام بزرگ چهارمردان در فداکاری و جاننثاری در تاریخ عالم ثبت شد؛ نام بزرگ بانوان ایران ثبت شد؛ نام بزرگ بانوان قم ثبت شد؛ نام بزرگ بانوان چهارمردان ثبت شد؛ بانوان قم و بانوان چهارمردان پیشرو این نهضت اسلامی بودند، رشد سیاسی خودشان را اثبات کردند، نهضت را راهنمایی کردند، شما رهبران نهضت هستید، بانوان رهبر نهضت ما هستند، ما دنبالهی آنها هستیم، من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم ().» (صحیفه امام، ج 7، ص 132ـ133)
🌟 «تو[ احمد آقا] و همه مىدانيد كه در نظامى واقع هستيد كه به يُمن قدرت الهى و توفيق او جلّ و علا و دعا و تأييد حضرت بقية اللَّه ارواحنا لِتُراب مَقْدَمِه الفداء و ملت انقلابى ايران كه جانم فداى يك يك آنها ()، دست رد به سينه همه قدرتهاى شيطانى زده است.» (صحیفه امام، ج 20، ص 439)