وحدت – برابری – عدالت یک حقیقت از سه زاویه نگاه
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_43
#جلسه_141
💠 وحدت – برابری – عدالت یک حقیقت از سه زاویه نگاه
🌐 مؤلف محترم کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا که فصل اول کتاب را ذیل جوانب گوناگون محتوای توحید سامان داده اند، در هر سه بحث به یک حقیقت از سه زاویه، هستی شناسانه (از دیدگاه جهان بینی عمومی) – انسان شناسانه (از دیدگاه مطالعه و قضاوت درباره انسان) و جامعه شناسانه (از دیدگاه خط و مشی اجتماعی) مورد بحث قرار داده است.
در واقع این سه بحث به شدت به هم وابسته هستند بلکه یک بحث هستند در سه فضا.
1️⃣ وحدت
🔹در اینجا ایشان می فرمایند «توحید به معناى وحدت و یکپارچگى همۀ جهان و خویشاوندى تمام اجزاء و عناصر آن است. چون سلسلهجنبان آفرینش، یکى است و همگان از یک مبدأ و منشأند، و خدایان و آفرینندگان مختلف، دست اندر کار آفرینش و گردش جهان نبودهاند، پس این همه، اجزاء یک مجموعهاند و کل جهان، یک واحد است و داراى یک جهتگیرى؛»
🔺در این افق ما بحث وحدت را داریم که همین بحث وحدت در لایه انسان شناسی که وارد می شود معنای برابری انسان ها را می گیرد.
2️⃣ برابری
🔹 در اینجا بیش از یک گزاره را به برابری اختصاص می دهند:
➖ «توحید به معناى وحدت و یکسانى انسانها در رابطه با خدا است. / توحید به معناى وحدت و برابرى انسانها در آفرینش و مایههاى انسانى نیز هست. / توحید به معناى یکسانى و برابرى انسانها در امکان تعالى و تکامل نیز هست.»
🔺 دغدغه محوری مصنف در این فضا این است که نشان دهد که از نگاه انسان شناسانه انسان ها هم در رابطه با خدا یکسان هستند، هم در مایه های انسانی یکسان هستند، و هم در امکان تعالی یکسان هستند.
🔺 یکسانی هم در اینجا یعنی در اصل امکان رشد و تعالی و مایه های انسانی همه این امکان را در اختیار دارند، خدا هم که خدای همه است.
3️⃣ عدالت
🔹 «توحید انسانها را در رابطه با نعیم جهان داراى حق برابر میشناسد.»
🔺 اینجا دیگر سخن از اصل برابری انسان ها در اصل تعالی و مایه های انسانی و رابطه با خدا نیست، بلکه سخن از #حق است، یعنی انسان ها دارای حقوق یکسانی در رابطه با نعمت های جهان هستند.
🏷 در واقع عدالت از برابری تغذیه می کند و برابری از وحدت. یعنی رابطه این سه با هم رابطه اصل و مبنا برودن هر یک برای دیگر است به نحو یک طرفه از طرف وحدت. یعنی یک حقیقت در این عالم موج می زند به نام وحدت انسان ها و وحدت انسان با همه عالم، از این حقیقت هستی شناسانه بحث مساوات و برابری انسان ها ناشی می شود و از این مساوات و برابری بحث عدالت.
.