نسبت #مواسات و #عدالت
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_51
#جلسه_147
💠 نسبت #مواسات و #عدالت
🌐 #خلاصه: عدالت جاری شدن اسم رحمان / مواسات جاری شدن اسم رحیم
🔹 #توضیح_بیشتر:
🔺اگر بخواهیم به دنبال ریشه یابی تفاوت عدالت و مواسات در فضای تکوینی بگردیم، باید به ریشه یابی تفاوت تکوینی اسماء و صفات الهی بگردیم.
🔺 به نظر می رسد که دو اسم #رحمان و #رحیم وقتی می خواهند در فضای اجتماعی جریان پیدا بکنند و ظهور و بروز پیدا بکنند، همانطور که در معنای این دو اسم هست که یکی رحمت عامه است به همه انسان ها و بلکه همه ما سوی الله و یکی رحمت خاصه است به مؤمنین؛
🔺 باید بگوییم که زمانی که دنبال اجرای عدالت هستیم در واقع کل جامعه و بلکه کل بشریت به عنوان جامعه هدف ما است و فرقی نمی کند که مؤمن یا مسلمان یا اهل کتاب یا ملحد باشند، البته معلوم است که وقتی معنای عدالت اعطاء کل ذی حق حقه هست این دسته ها در یک سری حقوق با هم تفاوت دارند، ولی در اصل اینکه نباید #تبعیضی در حقوق اساسی جامعه بین این ها قائل شویم مشترک هستند.
🔺 اما زمانی که به دنبال شکل دهی به یک جامعه #اخوت پایه هستیم، #مواسات یک حقیقت مهمی می شود که در رابطه جامعه ایمانی شکل می گیرد؛ لذا اینجا جامعه اخوت ایمانی به عنوان جامعه هدف ما است، و لذا اینجا اسم رحیم است که دارد جریان و ظهور پیدا می کند.
🔹 در #عهد_نامه_مالک_اشتر می بینیم که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با دسته بندی مردم به دو دسته #اخوان و #نظائر_فی_الخلق جناب مالک را به تفاوت نگذاشتن بین این دو گروه دستور می دهند:
🏷 و أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ
🔺 این نگاه یک نگاه #رحمانی است که در واقع دستور به اجرای عدالت است.
🔹 روایاتی که به بحث رابطه #مواساتی مبتنی بر #اخوت دستور می دهند را نیز در بخشی از متنی که با عنوان #پژوهشی_در_معنای_مواسات در #یادداشت_35 و #یادداشت_36 تقدیم کرده بودم، آورده شده است.
.