برای بسط عدالت چه کنیم؟
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_57
#جلسه_156
💠 برای بسط عدالت چه کنیم؟
🔘 پاسخی با استفاده از آیه 25 سوره مبارکه حدید
لَقَدْ أَرْسَلْنٰا رُسُلَنٰا بِالْبَيِّنٰاتِ وَ أَنْزَلْنٰا مَعَهُمُ اَلْكِتٰابَ وَ اَلْمِيزٰانَ لِيَقُومَ اَلنّٰاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا اَلْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنٰافِعُ لِلنّٰاسِ وَ لِيَعْلَمَ اَللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اَللّٰهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿الحديد، 25﴾
1️⃣ بسط توحید (فرهنگی » فردی و اجتماعی
🔺 از آنجا که سخن اصلی یا اصل سخن دین توحید است و انبیاء هم که ارسال می شوند برای قیام مردم به قسط در نهایت می خواهند این عدالت را به سمت توحیدی کردن جان ها و جوامع پیش ببرند، لذا هر چه آن غایت نهایی بسط پیدا کند زمینه برای بسط عدالت بیشتر فراهم می شود.
🔺 راه بسط توحید منحصر در عدالت نیست و اگر شما از طرق دیگری توانستید بسط توحید در جان ها و جوامع را رقم بزنید، خود به خود جامعه به سمت بسط بیشتر عدالت پیش خواهد رفت.
2️⃣ قیام لله مردم (به جای اینکه کسی خود را متولی عدالت بشمارد)
🔺 دومین عنصر در آیه بحث این است که غایت ارسال رسل قیام مردم است برای عدالت! این یعنی اگر شما می خواهید عدالت را بسط بدهید، باید مردم قیام لله بکنند، لله از آن جایی تامین می شود که رسل آمدند و رسل دعوتشان به قیام لله است؛ کمک به بسط عدالت نیز از اینجا تأمین می شود که غایت اول این قیامی که انبیاء به آن دعوت می کنند اجرای عدالت است؛ لذا اگر شما توانستید که مردم را به قیام لله بیاورید یعنی زمینه بسط عدالت را فراهم کردید.
🔺 قیام مردم هم لزوما به این معنا نیست که یک تیمی بگذارید برای حرکت های مردمی برای مطالبه عدالت؛ بلکه شما اگر یک امت قیام کرده داشته باشید، یعنی اراده کرده باشد که روی پای خود بایستد و هر میزان از سخن خدا را که می فهمد در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کند؛ این امت قیام لله کرده است.
🔺 اگر ساختن جامعه خود به عنوان یک الگو برای رقم زدن تمدن اسلامی وظیفه اش هست، قیام برای همین امر یعنی قیام لله مردم؛ و این ممکن است بسته به افراد و استعدادها و نقش های مختلف اجتماعی مصادیق کوچک و بزرگی داشته باشد.
3️⃣ تحکیم جایگاه متولی اجرای عدالت
🔺 از آنجا که رسولان به عنوان متولی اجرای عدالت در آیه معنا شده اند، آن هم از طریق اینکه ایشان مسئول این هستند که مردم را به افق قیام به قسط برسانند؛ لذا یکی دیگر از راهکارهای بسط عدالت این است که کسی که متولی اجرای عدالت است (که در زمان فعلی ولی فقیه است) جایگاهش تحکیم شود و امرش نافذ گردد و امت بتوانند رابطه تولی گری نسبت به امام خود داشته باشند؛ اگر چنین شود زمینه برای بسط عدالت به وسیله به قیام کشاندن مردم توسط ولی مهیا تر می شود.
4️⃣ قیام حوزه علمیه
🔺 اگر به غیر از شخص ولی فقیه علما را به عنوان وارثان انبیاء متولی به قیام رساندن مردم برای برپایی عدالت بدانیم؛ ما علاوه بر شخص ولی فقیه، نهاد حوزه علمیه نیز سهمی از وراثت انبیاء دارد که در این آیه فلسفه ارسال انبیاء را به قیام رساندن مردم برای قسط می داند؛ لذا اگر حوزه علمیه علاوه بر تبیین و تبلیغ دین الهی، وظیفه اجرا و اقامه و تولی گری برای خود نیز قائل بشود و به میدان وظیفه انبیائی خود یعنی به قیام رساندن مردم برای بر پایی عدالت وارد شود؛ زمینه برای بسط عدالت فراهم تر می شود.
.