طلابی برای تولید #محتوای_گفتمانی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#معیار_ارزیابی_ادعای_توحید
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_77
#جلسه_173
💠 طلابی برای تولید #محتوای_گفتمانی
☑️ #معرفی_یادداشت: در راستای دو کلان دعوت رهبری یعنی نهضت گفتمان سازی مکتب امام و نهضت جوانان برای ساختن ایران چند مورد مطرح شد که مورد دوم تأمین محتوای گفتمانی بود؛ چند جمله ای در مورد تفاوت محتوای گفتمان با پژوهش های سخت گیرانه حوزوی می خواستم بنویسم.
🔺محتوای گفتمانی نیازمند چند چیز است؛ یکی بهره مندی از تراث اسلامی، بیشترشان را تا سطح آشنایی مؤثر و بخشی ها را هم در حد آشنایی؛ اتصال به مسئله های واقعی گفتمانی؛ مهارت های استفاده از منابع دسته اول؛ ذهن خلاق و ایده زننده؛ مهارت نوشتن و سایر مهارت های لازم. اگر ما در حوزه یک تنوعی از محصولات را می پذیرفتیم، تعدادی از طلاب را به این سمت هدایت می کردیم، آن وقت بود که هر مسئله ای که در جامعه مطرح می شد، یک حجم زیادی از محتواهایی که می توانست ناظر به آن مسئله برای مردم ذهنیت سازی بکند سرازیر می شد. همچنین خود این ها کم کم مهارت این را پیدا می کردند که گفتمان هایی که توسط شخص رهبری و بزرگان جبهه انقلاب مطرح می شود را به جد پشتیبانی کرده و برای آن محتوا تولید کنند.
1️⃣ #بهره_مندی_دانشی
🔺در بهره مندی های از تراث به نظر میزانی از جامعیت را اینجا لازم داشته باشیم؛ اگر طلبه نه در سطح تخصصی و نه در سطح آشنایی بلکه در سطح آشنایی مؤثر با دانش های مختلف حوزوی و کارکردهای آن ها آشنا باشد؛ و برخی دانش های کمتر مطرح در حوزه را هم در حد آشنایی با آن ها انس داشته باشد؛ از حیث دانشی میزان بهره مندی او کافی است. شاید میزانی هم باید از برخی دانش های غیر حوزوی هم باید اطلاعات داشته باشد. البته تا حدی باید سعی کرد اطلاعات عمومی این افراد نیز بالا باشد.
2️⃣ #اتصال_به_عینیت
🔺 در اتصال به مسئله های واقعی جامعه و گفتمان های مطرح در جامعه؛ نیز باید چنین طلابی را طوری برنامه ریزی بکنیم که مدام از صحنه و مشکلات و فرصت ها و تهدیدهای راهبردی نهضت اسلامی رصد داشته باشند. بلکه بیش از این باید خیلی از موفقیت ها را از نزدیک بروند و ببینند و گزارش بشنوند. لذا در تربیت این افراد #تجربه_نوردی و دیدن صحنه از نزدیک خیلی مؤثر خواهد افتاد. این اطلاعات از فضای میدانی باید مقداری وسیع و تا حد ممکن جزئی باشد تا بتواند در محصولات گفتمان که پدید می آورد فقط ناظر به کلیات حرف نزند بلکه بتواند سخن را روی زمین هم بیاورد.
3️⃣ #مهارت_استفاده_از_منابع_دست_اول
🔺 در این فضا نیز باید در منابع دانشی و اندیشه ای و حتی اطلاعاتی طوری مهارت دهی شوند که هم موانع دسترسی به منابع برایشان وجود نداشته باشد و هم توانمندی بهره مندی و استخراج اطلاعات از منابع اصیل اسلامی را داشته باشند. هر چند که نیازی نیست اینجا مجتهدانه رفتار بکنند. همین که تمام ایده های موجود را بتوانند جمع بکنند، و بعد در جمع بین این ایده ها یا یک ایده نوئی بزنند یا یک ایده تلفیقی از بین چند ایده و یا یک ایده را بپسندند و بال و پر بدهند؛ کفایت می کند.
4️⃣ #ذهن_خلاق
🔺 همانطور که در مورد سوم اشاره شد، این فرد نیازی نیست که خود مجتهد در علوم و دانش های حوزوی باشد، بلکه باید بتواند از منابع استفاده بکند و بتواند ایده های مختلفی که در مواجهه با این مسئله زده شده را استخراج و دسته بندی بکند؛ بعد سعی کند از با خلاقیتی که دارد ایده ای برای پیش برد فضای گفتمانی نهضت اسلامی بزند.
5️⃣ #مهارت_نوشتن و سایر مهارت های لازم
🔺 این طلاب باید دست به نوشتن شان بسیار خوب شود لذا باید روی مهارت نوشتن آن ها بسیار کار بشود و اینقدر تمرین بکنند و اینقدر کارگاه داشته باشند تا قلمی بسیار قوی پیدا بکنند. یکی از امور مورد نیاز برای قلم قوی پیدا کردن همان گسترده اطلاعات فرد است که خود مطالعه زیاد خود به خود به قلم خوب داشتن کمک می کند. همچنین خواندن رمان نیز قلم را روان می کند.
🔺 مهارت های دیگری نیز در اینجا لازم است اعم از روابط عمومی خوب داشتن، مهارت های نرم افزاری برای جستجوی سریع، مهارت تایپ، مهارت سرچ اینترنتی و …
🔘 اگر هدف بگیریم و چنین نیروهایی را تربیت بکنیم، در همه درگیرهایی گفتمانی که در جامعه اتفاق می افتد سیلی از محتواها و مطالب روانه اذهان جامعه خواهد شد با تنوعی که می تواند به شیرینی فضا کمک کند؛ و باعث می شود دست رهبران اجتماعی در سمت و سو دادن به مردم باز