کشت طوفان در دوران رشد
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#معیار_ارزیابی_ادعای_توحید
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_80
#جلسه_176
💠 کشت طوفان در دوران رشد
☑️ #معرفی_یادداشت: در بحث #طرح_رهبری جناب استاد فلاح به دو بحث #گفتمان_سازی_مکتب_امام و #قیام_جوانان پرداختند و ذیل آن به بحث مهم «وظیفه کنونی و روی زمین ما در قبال طرح رهبری» وارد شدند که ان شاء الله در جلسات آتی تکمیل تر می فرمایند؛ ذیل این بحث وارد بحثی شدند که طلاب را اگر می خواهید برای یک طوفان در آینده آماده کنید باید از همین الان کشت طوفان کنید تا آن موقع برداشت طوفان داشته باشید و نباید #دوران_رشد یک دوران بی جهت باشد؛ شدند. در این یادداشت کمی به این بحث پرداخته خواهد شد.
🔺یک قاعده مهم در دوران رشد و کلا دوره آمادگی برای یک عملیات این است که غایت باید در تک تک گام های آماده سازی حضور داشته باشد؛ به عبارتی یک قاعده مهم فلسفی در مورد علت غایی داریم آن هم اینکه علت غایی وجوداً متأخر است اما علماً مقدم است، یعنی درست است که غایت بعد از یک سیر و حرکت به دست می آید ولی علت غایی باید قبل از فعل حاضر باشد تا بتواند به فاعل گرما ببخشید و انرژی بدهد و انگیزه برای دنبال کردن آن فعل تا رسیدن به غایت را ایجاد بکند.
🔺 لذا بی معنا ترین نوع تربیت #تربیت_بی_جهت است؛ تربیت کور که نیرو در زمان تربیت غایت مشخصی را دنبال نمی کند و یا غایت اینقدر مبهم و کلی است که حضور علت غایی آن گرمایی برای حرکت ایجاد می کند؛ یا اگر گرمایی ایجاد می کند نیرویی منفعل تربیت می کند که مدام تیر در تاریکی می اندازد، به قول جناب سعدی «صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یک انداز و راست» [بوستان / باب 7 / بخش 2]
🔺 اگر دوران رشد یک دوران کور و بی جهت و #بی_آرمانی باشد، نباید توقع داشت که نیرویی که تربیت می شود؛ متحقق کننده آرمان های بزرگ باشد.
🔺 یک قاعده برای دوران رشد این است که «هر چیزی را که در آینده می خواهی درو کنی باید الان حداقل #آب_باریکه آن در دوران رشد تو حضور داشته باشد.» این یک شوخی بزرگ است که ما داریم با تربیت طلاب می کنیم؛ نیازهای صحنه و جنس خدماتی که آن ها در آینده باید ارائه بدهند، در دوران رشد و تربیت آن ها در سبد رشدی آن ها حضور ندارد بعد توقع داریم این نیرو برود آن صحنه را به دست بگیرد و در تراز و افق تمدنی که الان انقلاب اسلامی قرار دارد، کار را از آب در بیاورد.
🔺 تازه سخن ما از این بیشتر است، ما می گوییم که #طلبه_انقلابی رسالتی خاص در این برهه از نهضت اسلامی بر دوش دارد، لذا باید دوران رشد خود را به شکل #مأموریت_گرا بچیند نه به شکل #منابع_محور؛ به عبارتی مأموریتی که او می خواهد دنبال کند به او بگوید که #سبد_رشدی خود را چطور بچین و از هر کدام از باغ ها چه مقدار توشه بردار؛ نه با الگوی #بخون_بخون_یالا_بخون همینطور انباری از کتاب را روی سر طلبه خراب کنیم و مدام بگوییم #خوب_درس_بخوان یک توصیه مبهم که ناشی از یک توصیف مبهم است و معلوم نیست خوب خواندن یعنی چه! مثل آن لطیفه که می گفت «به افتخارش دست بزنیم یعنی دقیقا به کجاش دست بزنیم!»
🔺 اگر افق انقلاب اسلامی رسیدن به #تمدن_اسلامی است؛ و اگر #نقش_تمدنی_روحانیت تولید فکر و تربیت نیروی انسانی تراز تمدنی است؛ که بزرگترین طوفان حیات بشر جدید است؛ باید طلبه انقلابی که می خواهد خود را برای درو کردن چنین طوفانی آماده کند، دوران رشد او پر باشد از کشت طوفان؛ شخصیت او محکم و مستقل، عزم او غنی و پایدار، تلاش او بی وقفه و سر از پا نشناس باشد.
🔺 لذا طلابی که این ضرورت ها را می فهمند، در مقابل همه تاریخ مسئول هستند؛ هم تاریخ گذاشته و هم تاریخ آینده؛ باید از یک ساعت بیهوده گذراندن حیات نه اینکه بترسیم بلکه #وحشت کنیم! امروز و این نقطه از تاریخ که ما قرار داریم یک نقطه استثنائی و بی نظیر است، و مسئولیت و رسالت ما بس خطیر. خدا کمکمان کند.