ملت ایران سیلی خورد!
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#معیار_ارزیابی_ادعای_توحید
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_81
#جلسه_177
💠 «ملت ایران سیلی خورد!» (1)
☑️ #معرف_یادداشت: امروز در کلاس #حلقه_اندیشه_کلامی جناب استاد فلاح ذیل بحث گفتمان سازی مکتب امام، بحث نگرانی آقا برای #تحریف_مکتب_امام را مطرح فرمودند؛ می خواستم در مورد این نگرانی آقا چند جمله ای بنویسم.
🔺 سخنرانی های 14 خرداد آقا خیلی سخنرانی های ویژه ای است، معمولا ایشان بحث های خیلی ویژه شان را می گذارند برای این روز؛ به قول جناب استاد فلاح این سخنرانی ها در واقع درس عمومی مکتب امام است به ملت ایران؛
🔺 سال 94 در سخنرانی 14 خرداد در حرم حضرت امام یک بحث ویژه ای را آقا مطرح کردند و ان بحث #خطر_تحریف_مکتب امام بود؛ ایشان در این باره می فرمایند:
🏷 آیا شخصیّتها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّتها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت.
🔺 در ادامه توضیحاتی در مورد ابعاد شخصیتی امام و دوکار بزرگ امام (برانداختن نظام طاغوتی و ایجاد نظام اسلامی) صحبت می کند و امام را دارای یک مکتب فکری اجتماعی و سیاسی می دانند، و خصوصیات مکتب امام را نیز بیان می کنند (مبتنی بر یک جهان بینی «که این جهان بینی عبارت است از توحید» – به روز – زنده و پویا) بعد این جمله معروف و ترسناک را می فرمایند:
🏷 اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.
🔺 بعد از بیان اینکه استکبار دست از سر ما برنداشته و طمعش قطع نشده مخاطب این خطر تحریف مکتب امام را که اگر تحریف شود کشور دچار تهدید می شود؛ را طیف های زیر می دانند (تقریبا همه)
🏷 خطر تحریف امام بهعنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحبنظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقهی به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود.
🔺 بعد از این مقدمه راه جلوگیری از تحریف امام را بازخوانی اصول امام می دانند. اصول امام را موارد زیر بر می شمارند:
1️⃣ اثباتِ اسلام ناب محمدّی و نفی اسلام آمریکایی
2️⃣ اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعدهی الهی، و نقطهی مقابل، بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی
3️⃣ اعتقاد به ارادهی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکزهای دولتی
4️⃣ امام طرفدار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود
5️⃣ امام صریحاً در جبههی مخالف قلدران بینالمللی و مستکبران قرار داشت،
6️⃣ استقلال کشور و ردّ سلطهپذیری
7️⃣ مسئلهی وحدت ملّی و توجّه به توطئههای تفرقهافکن؛ چه تفرقهی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقهی بر اساس قومیّتها،
🔘 در همان سال در تیرماه در دیدار دانشجویان دوباره این خطر را متذکر شدند و از یک جریانی که کمر همت بر تحریف مکتب امام بسته حرف زدند، جریانی که به شکل زیر معرفی می شود:
🏷 «یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعۀ مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بهکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضیشان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که میخواهند آرمانها را بهکل، کنار بگذارند.
البتّه حالا پختهتر شدهاند، حالا نمیگویند، میخواهند بعضیها آرمانها را کنار بگذارند امّا صریح نمیگویند، به جای اینکه بگویند عمل میکنند. آنوقت، بیعقلها قبل از اینکه عمل بکنند بنا کردند گفتن. خب کسانی را هم که حدس نمیزدند که چنین چیزی وجود داشته باشد، بیدار کردند. از آن روز شروع شده. بیوقفه هم کار کردند. فقط هم در داخل کار نکردند؛ هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند، هم از عنصر فکری استفاده کردند، هم از عنصر علمی استفاده کردند، هم از عنصر هنری استفاده کردند، هم از عنصر سیاسی استفاده کردند، برای اینکه آرمانها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمانها را بهکلّ فراموش کند.»
(دیدار با جمعی از دانشجویان در بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان، 20/4/94)
🔘 سال بعد در سخنرانی 14 خرداد 95 دوباره این بحث سیلی خوردن ملت ایران را به شکل زیر مطرح می کنند.
🔺 ابتدا با طرح یک کلید واژه استراتژیک در توصیف حضرت امام ایشان را به عنوان #مؤمن_متعبد_انقلابی یاد می کنند. بعد از این که دو جزء اول را معنا می کنند (مؤمن یعنی ایمان به خدا، هدف، راهی که به هدف می رساند و مردم؛ متعبد یعنی خود را عبد خدا می داند و اهل تضرع است) در مورد بحث انقلابیگری امام می گویند:
🏷 قدرتهای مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند، عصبانی بودند و البتّه میهراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر بهخاطر این صفت بود: صفت انقلابیگری امام؛ با این خصوصیّتِ او دشمن بودند. امروز هم دشمنان ملّت ایران با خصوصیّت انقلابیگری او خصومت دارند و دشمنند. … چرا با انقلاب مخالفند؟ علّت این است که این کشور بزرگ و پهناور، این کشور پربرکت، این کشور ثروتمند -که هم ثروت طبیعی دارد، هم ثروت انسانی دارد- یکپارچه در قبضهی قدرت آنها بود، در اختیار آمریکا بود؛ انقلاب آمد آنها را از این کشور بیرون کرد؛ … امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلابهای متعدّدی خارج کرد. از منجلاب وابستگی، از منجلاب عقبماندگی، از منجلاب فساد سیاسی، از منجلاب فساد اخلاقی، از منجلاب حقارت بینالمللی. … امام بزرگوار ما مسیر را عوض کرد و یک تغییر بزرگ انجام گرفت؛ [امام] مسیر ملّت ایران را تغییر داد، ریل را عوض کرد؛ ما را بهسمت هدفهای بزرگ حرکت داد. این هدفها خلاصه میشود در حاکمیّت دین خدا. حاکمیّت دین خدا بهمعنی عدالت اجتماعیِ بهمعنای واقعی است، بهمعنای ریشهکنی فقر است، بهمعنای ریشهکنی جهل است، به معنای ریشهکنی استضعاف است؛ حاکمیّت دین خدا بهمعنای برقراری منظومهی ارزشهای اسلامی است، [بهمعنای] ریشهکنی آسیبهای اجتماعی است، [بهمعنای] تأمین سلامت جسمی و سلامت اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور است، [بهمعنای] تأمین عزّت ملّی و هویّت ملّی ایرانی و تأمین اقتدار بینالمللی است، [بهمعنای] فعّال کردن ظرفیّتهایی است که خداوند در این سرزمین قرار داده است؛ اینها همه در حاکمیّت دین خدا مندرج است و امام ما را به این سمت حرکت داد؛
🔺 بعد از بیان این مقدمات به شکل زیر می فرمایند که اگر از این اهداف دست برداریم ملت ایران سیلی خواهد خورد!
🏷 مخاطب این سخن، نسل امروز و نسل فردا و نسل فرداهای بعد است؛ مخاطب این سخن، همهی ما هستیم؛ مسئولان مخاطبند؛ فعّالان سیاسی، فعّالان فرهنگی، فعّالان اجتماعی، همه مخاطب این سخنند؛ جوانان، دانشگاهیان، حوزویان، پیشهوران، روستاییان، شهریان، همه مخاطب این سخنند؛ همه باید بدانند میتوان این راه را با شیوهی انقلابی حرکت کرد و آنوقت، پیشرفت قطعی است؛ و میتوان به شیوهی دیگری حرکت کرد و آنوقت سرنوشت سرنوشت رقّتآوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی میگفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد. ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
🔘 به نظر می رسد که اتفاقاتی که بعدا در سال 96 افتاد و ملت ایران با وجود معلوم شدن فضایی که دولت دهم در پیش گرفته بود و با شعار #مذاکره_با_کدخدا سر کار آمده بود و با وجود واضح شدن بی ثمر بودن اینطور تحلیل ها برای اداره انقلاب دوباره با آن استقبال به همان دولت برای دولت یازدهم رأی 24 میلیونی دادند؛ ملت به نحوی به همان تحذیر رهبری در گم کردن و حتی شاید فراموش کردن راه امام گرفتار شده است (هر چند که آن قسمت سوم که ایشان فرموده بودند راه امام عمداً کنار گذاشته شود، قطعا هنوز اتفاق نیفتاد است.) لذا گرفتاری های فعلی که همینطور هم دارد توسعه پیدا می کند را باید سیلی ای تلقی کرد که ملت ایران به خاطر کم لطفی نسبت به راه امام خورده اند.