رابطه ایده اصلاحی مادر و گفتمان زمینه ای با اقدام راهبردی و گفتمان عملیاتی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استکبار
#عقیل_رضانسب
#یادداشت_120
#جلسه_206
💠 رابطه ایده اصلاحی مادر و گفتمان زمینه ای با اقدام راهبردی و گفتمان عملیاتی
☑️ #معرف_یادداشت: در ادامه بحث #امتداد_امروزین_توحید مباحثی مطرح شد با عناوین؛ ایده اصلاحی مادر، اقدام راهبردی، گفتمان زمینه ای، گفتمان پشتیبان، گفتمان هویت، گفتمان پیشرفت، اراده ملی، که در این یادداشت تلاش می کنیم که یک نظم پیشنهادی برای ارتباط این بحث ها ارائه کنیم.
🔺 نقطه تمایز انسان از سایر مخلوقات که باعث شده که خداوند با خلق این موجود خود را #احسن_الخالقین بنامد، در تفاوت جوهری این مخلوق با سایر مخلوقات است؛ تفاوت جوهری این بود که او مظهر همه اسماء الهی بوده است و این مظهریت همه اسماء (نفخت فیه من روحی) «حجر 29» برای او یک حالت خدایی درست کرده است (اجعلک مثلی!)
عبدي أطعني أجعلك مثلي، أنا حيّ لا اموت اجعلك حيّا لا تموت، أنا غنيّ لا أفتقر أجعلك غنيّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء يكون أجعلك مهما تشاء يكون.
الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 709
خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورَتِهِ / الكافي (ط – الإسلامية)، ج1، ص: 134
🔺 این مثلیت و صورت الهی داشتن متجلی در قدرت اختیار و اراده او ست؛ انسان است که می تواند اختیار ایمان کند یا اختیار کفر، و این همه نظام جزا و پاداش برای این وجه تفاوت جوهری او بر پا شده است.
🔺 با توجه به این وجه ممیزه انسان می توان آن را میزان انسانیت دانست.
«بعضى از مشايخ ما، أطال اللّه عمره، مىفرمودند كه «عزم» جوهره انسانيت و ميزان امتياز انسان است.» (خمینی، روحالله، شرح چهل حديث، ص7)
«شيخ بزرگوار، شاهآبادى، روحى فداه آن(عزم) را مغز انسانيّت تعبير مىكردند.» (خمینی، روحالله، آداب الصلوة(آداب نماز)، ص52)
🔺 پس اگر یک #مصلح_اجتماعی بخواهد در جامعه انسانی یک حرکت اصلاحی را شروع کند باید محوریت کار و ایده اصلاحی او با این عنصر کلیدی و اساسی و شخصیت ساز انسان باشد؛ لذا اساساً #ایده_اصلاحی_مادر برای حرکت دادن انسان و جامعه انسانی مبتنی بر عزم و اراده است؛ هر چه از فرد به سمت جامعه حرکت کنیم فقط مقیاس این اراده بزرگ تر می شود، و الا ایده اصلاحی برای حرکت فرد و جامعه انسانی دمیدن در اراده اوست؛ به سمت جامعه که حرکت کردیم این اراده یک #اراده_فراگیر می شود.
🔺وقتی که دنبال شکل گیری اراده فراگیر در جامعه باشیم، پای عنصر مؤثری مثل فرهنگ و به طور خاص امر عجیب تأثیر گذاری مثل گفتمان باز می شود؛ وقتی پوشش گفتمانی باشد می توان امید زیادی به شکل گیری اراده فراگیر داشت. لذا پوشش گفتمانی که برای این ایده اصلاحی مادر که شکل گیری اراده فراگیر است، لازم می شود یک پوششی است که آن را گفتمان زمینه ای می دانیم.
🔺 در مرحله بعد برای رقم خوردن این ایده اصلاحی مادر روی زمین و با توجه به شرایط مکان و زمان و وضعیت جامعه نیازمند اتخاذ اقدامات راهبردی و مهمی است که بشود هر یک گام را با این اقدامات اساسی برداشت؛ این اقدام راهبردی باید هم از آن ایده اصلاحی مادر تغذیه کرده باشد و بلکه روی زمین رقم زننده آن ایده اصلاحی مادر ولو به اندازه یک قدم باشد؛ و هم از پشتیبانی آن گفتمان زمینه ای برخوردار باشد چون خود ایده اصلاحی مادر از این پوشش گفتمانی تغذیه کرده است.
🔺خود این اقدام راهبردی که برای این گام حرکت است، نیز نیازمند #پوشش_گفتمانی_خاص غیر از آن پوشش گفتمان زمینه ای است؛ این پوشش گفتمانی هم باید امتداد آن گفتمان زمینه ای باشد که در فضای اسلامی مهم ترین گفتمان زمینه ای توحید است، و هم باید امتداد آن ایده اصلاحی مادر باشد؛ لذا باید گفتمان های خاص هم از آن نگاه به انسان که از نقطه اراده تغییرات فردی و اجتماعی او رقم می خورد بهره برده باشد، و هم از آن پوشش گفتمان زمینه ای که مهم ترینش توحید است.
🔺 به همین دلیل می بینیم در اقدام راهبردی پیشنهادی که #قیام_جوانان_برای_ساختن_ایران است، هم اراده فراگیر هست که نماد آن قیام است، و هم توحید که روح آن نفی استکبار است در این عنوان هست که می دانیم این ساختن و الگو کردن مهم ترین مبارزه با استکبار است و ما را به سمت آن نظریه سعادتمان که نقطه اوج آن تمدن اسلامی است، سوق می دهد.
🔺 گفتمان پیشرفت و هویت که برای پشتیبانی از این اقدام راهبردی انتخاب شده است نیز علاوه بر اینکه آن ایده اصلاحی مادر در آن حضور دارد (به این شکل که برای شکل گیری اراده فراگیر باید روی عناصر هویتی جامعه دست گذاشت و پیشرفت و حرکت کردن خود اعمال اراده در سطحی ویژه است) آن گفتمان زمینه ای که نمادش توحید بود نیز اینجا با دو چهره سلبی و اثباتی خود (تنزیهی و تشبیهی) حضور دارد، هویت نماد سلب و و پیشرفت نماد ایجاب است.
.