زیست_علمی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_حسین_خانی
#یادداشت_48
#جلسه_221
#بازخورد_یادداشت
#دانیال_ادیب
#زیست_علمی
🔸اینکه حضرت امام با بقیه علمای هم عصر خود متفاوت است شکی نیست اما آیا این تفاوت فقط در تحصیل امام است ؟
به نظر اینطور نیست همین فقه واصول را دیگران هم خوانده اند بعضا با دقت ها و دامنه های بیشتر چه قبل از امام و چه در عصر امام
پس چرا آنها امام نشدن ؟ یا حتی به نظریه های امام هم نرسیدن وحتی مخالف هم شدند.
سیره تحصیلی امام هم تا حد زیادی به نظر روشن و و اضح است
منابعی که امام مطالعه کرده هم همینطور
امام مشغول به تحصیل همین دروس حوزوی مرسوم بود
همین فقه و اصول و تفسیر رایج حتی فلسفه و عرفان هم که مورد اتفاق بعضی ها نبوده ولی جزء منابع تحصیلی امام بوده افراد دیگری هم بودند که مشغول تحصیل این دو علم هم بودند اما برخلاف بدنه اصلی حوزه ولی بوده وامام تنها مصداق این داستان نیست
#استاد_کامل
اما بعد استاد را که اشاره نکردید شاید قابل تامل باشه و از اهمیت بالایی در ایجاد شخصیت امام داشته باشد.
دلیل جدی شدن آثار آیت الله شاه آبادی در بین حوزویان هم همین نکته است .
تا اینجا به نظرم نقش زیست علمی خیلی نیست و از ضریب بالایی برخوردار نیست
اگر زیست علمی را جدای از تلمذ در محضر استاد خاص بدانیم
#کنش_اجتماعی
نکته دیگر برخور اجتماعی امام است که این هم در یک مقطعی به شدت کم و از یک جای تغییر 180 درجه ای دارد این مولفه و حیث هم قابل بررسی است.
#مکتب_امام_چیست؟
ودر آخر سوالی که دارم این است مکتب امام چیست
به نظرم در جمع ما این واژه یک واژه توخالی یا نهایتا مثل داستان فیل مولانا است هرکسی یک تفسیری از این مکتب دارد
اگر استفاده این واژه بدون فهم حقیقت آن ادامه داشته باشد تبدیل به یک واژه خز و بی خاصیت و مایه لودگی می شود
باید هرچه زودتر این حقیقت را شناخت