#پیشرفت_غیب_محور و مقوله نتیجه گرایی
#يادداشت
#مشخصات_اسلام
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_224
#جلسه_310
💠 #پیشرفت_غیب_محور و مقوله نتیجه گرایی
در #يادداشت_223 سعی شد تقریری از این نگرانی که سنت های الهی مثل #سنت_عمل_و_عکس_العمل ما را به بی عملی نکشاند، نشان داده شود.
دوگانه پیشرفت نتیجه محور دنیایی با پیشرفت غیب محور دوگانه غلطی است.
پیشرفت نتیجه محور دنیایی بدون توجه به عالم غیب می شود همین توسعه غربی که قطعا مردود است؛ ولی پیشرفت غیب محوری که ما داریم اگر بخواهد بی توجه به نتیجه باشد و اگر بخواهد پای عمل جان سختی نشان ندهد پیشرفت غیب محور نیست، چون برداشت غلطی از غیب محوری داشته است. به طور کل اگر به صورت پر تلاش و پر حجم پای عمل نمانیم اساساً پیشرفتی حاصل نخواهد شد که حالا بخواهد مادی باشد یا غیب محور!
به عبارتی #مأمور_به_نتیجه_نبودن به معنای بی تعهدی در مقابل نتیجه نیست، و الا این همه آرمان های اسلامی را چه کسی باید اقامه کند؟ در موارد اکثری ما #موظف_به_نتیجه هستیم! جمله امام خمینی (ره) که می فرمایند ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه، قطعا به معنای بی تعهدی در مقابل نتیجه نیست و این جمله را خود امام بعد از پذیرفتن آتس بس در جنگ می گویند، و جنگ اساساً کار کسی است که نتیجه خیلی برایش مهم است!
قبلا در دو یادداشت #یادداشت_91 و #یادداشت_93 به این بحث پرداخته بودم.
مطرح شدن عالم غیب به عنوان یک پارامتر اضافه در محاسبات مؤمن باید لحاظ شود، نه پارامتر باطل کننده محاسبات دنیایی؛ به عبارتی در محاسبات مؤمن علاوه بر محاسبات مادی عادی که عقل عادی انسانی می تواند آن را انجام بدهد، باید محاسبات عالم غیب و حضور خدا هم بشود؛ بلکه بالاتر باید اموری را نیز مورد ملاحظه قرار بدهد و در کارش مراعات بکند که زمینه را برای پشتیبانی عالم غیب از این فعلی که دارد رقم می زند، فراهم بکند.
در #عقل_اسلامی ظاهر مقابل باطن نیست و خدا هم ظاهر است و هم باطن
هُوَ اَلْأَوَّلُ وَ اَلْآخِرُ وَ اَلظّٰاهِرُ وَ اَلْبٰاطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿الحديد، 3﴾
همانطور که غیب و باطن مقدس است، ظاهر هم مقدس است چون همانطور که باطن خداست ظاهر هم خداست! لذا #تمدن_سازی اگر بناست به جلوه و ظهور کشاندن اسماء الهی باشد یکی از مقدس ترین کارها در عداد سیر و سلوک باطنی است.
.