مبانی مردم بنیادی در اسلام

مبانی مردم بنیادی در شریعت:

1- خواست و اراده ی #مشروع مردم #مظهر اراده ی حق تعالی است.(بیانات در 12 فروردین روز جمهوری اسلامی)

2- اراده ی خداوند به این تعلق گرفته است که مردم وارثان زمین باشند:
…حزب مستضعفین همان حزب الله است و موافق اراده ی خدای تبارک و تعالی است که مستضعفین وارث زمین باید بشوند…
مستضعفین همان خلیفه الله بر زمین هستند:
مستضعف؛ بالقوّه صاحب وراثت عالَم و خلیفةالله در زمین است
اسم بسیج کشور ما، [یعنی] مجموعه‌ی شما چیست؟ «نیروی مقاومت بسیج مستضعفین». مستضعفین چه کسانی هستند؟ مستضعفین را بد معنا میکنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً -یعنی این چند سال اخیر باب شده- اقشار آسیب‌پذیر [معنا میکنند]، یعنی آسیب‌پذیران؛ نه، قرآن مستضعف را این نمیداند، قرآن میگوید: وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوٰرِثین؛(۱) مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ی عالَم بشریّت؛ این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود؛ بسیج مستضعفین این است. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفةالله در زمین است،‌ بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است
.۱۳۹۸/۰۹/۰۶
بیانات در دیدار بسیجیان

3- حکومت در اسلام با مفهوم ولایت شکل میگیرد و ولایت یک مفهوم دوطرفه است که یک طرفش مردم هستند و ولایت در فضای علقه و محبت و پیوند عمیق مردم با ولی تحقق پیدا میکند.
. ولايت، آن وقتى است كه ارتباط والى يا ولىّ، با مردمى كه ولايتِ بر آن‏هاست، يك ارتباط نزديك، صميمانه، محبّت‏آميز و همان‏طورى كه در مورد خود پيامبر وجود دارد. يعنى «بعث فيهم رسولا من انفسهم» يا «بعث منهم»: از خود آن‏ها كسى را مبعوث كرده است باشد؛ يعنى از خود مردم كسى باشد كه عهده‏دار مسأله‏ى ولايت و حكومت باشد. اساس كار در حاكميت اسلام اين است. .(6/2/76)
در زمينه ارتباطات داخلى، امت اسلام وقتى داراى ولايت به معناى قرآنى است كه كمال همبستگى و اتصال و ارتباط و اتحاد صفوف و فشردگى هرچه بيشتر آحاد و جناحهاى گوناگون را در خودش تأمين كند.(کتاب ولایت،ٌ38)

4- مشروعیت حاکمیت ولی فقیه و مسئولان علاوه بر تقوا در بیعت و مقبولیت و پیوند با مردم است:
منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبوليت مردم كارايى ندارد. لذا رأى مردم هم لازم است. اسلام براى رأى مردم اهميت قائل است. فرق بين دمكراسى غربى و مردم‏سالارى دينى كه ما مطرح مى‏كنيم، همين‏جاست.(26/9/82)

5- مردم، وسیله یاری شدن جمهوری اسلامی توسط خداوند:

….جمهوری اسلامی هویتی غیر از هویت مردم و ایمان مردم و عزم مردم که ندارد. امروز هم همین جور است. ما کسی نیستیم، ما چیزی نیستیم؛ خدای متعال به وسیله‌ی این مردم و این دلهاست که این نظام را حمایت میکند؛ »هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین«.(۱) خداوند متعال به پیغمبرش میفرماید که پروردگار، تو را به وسیله‌ی مؤمنین یاری کرد. جمهوری اسلامی امروز هم همین جور است، آن روز هم همین جور بود. ما وسیله‌ی دیگری نداریم؛ وسیله، همین ایمانهای مردم است که از هر سلاحی کارآمدتر است، از هر وسیله‌ای مؤثرتر است
.۱۳۸۸/۱۱/۰۶
دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه شش بهمن

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها