ابعاد و زوایای مختلف برای طراحی پدیده نهضت گفت و گو
بسم الله الرحمن الرحیم
- برای طراحی یک سازه در جهت پدیده نهضت گفت و گو باید ابعاد و زوایای مختلفی را در نظر گرفت تا بتوان یک طراحی دقیق و حرفه ای برای آن در نظر داشت. در طراحی باید به سوالات زیر پاسخ داد :
- چرایی گفت و گو ؟
- چیستی گفت و گو ؟
- چگونگی گفت و گو ؟
- مخاطب گفت و گو ؟
- محتوای گفت و گو ؟
- قالب گفت و گو ( دیالوگ یا مونولوگ یا … ) ؟
- مکان گفت و گو ؟
- زمان گفت و گو ؟
- روش گفت و گو ( اقناعی ، توجیهی ، جدلی و … ) ؟
- اهداف گفت و گو ؟ خروجی گفت و گو ؟
- نسبت گفت و گو با مفاهیم ارزشی مانند ازادی و جمهوریت و … ؟
- تجسدها و تعین های گفت و گو ؟
- نمادهای گفت گو ؟
- بسترهای گفت و گو ( مراد از بستر های گفت و گو انواع فضای های مجازی و حقیقی می باشد )؟
- مجریان گفت و گو ( مراد از مجریان این است که در این طراحی چه کسی نقش مجری و راهبر پدیده گفت و گو در جامعه می شود ؟ حوزه ، حاکمیت ، مردم و یا … ) ؟
- سازمان های مرتبط با گفت و گو ( یعنی چه سازمان و ارگان هایی، ایجاد پدیده گفت و گو در جامعه در سبد کاری آن ها قرار می گیرد ) ؟
- نهاد های مردمی مرتبط با گفت و گو ( یعنی چه نهادهای مردمی، ایجاد پدیده گفت و گو در جامعه در سبد کاری آن ها قرار می گیرد ) ؟
- …
- این ها بخشی از مسئله هایی می باشد که برای طراحی یک سازه برای پدیده نهضت گفت و گو در جامعه باید به آن پاسخ داد و در یک طراحی حرفه ای و دقیق به آن ها نیاز داریم. البته که این ها فقط سوال هایی است که به صورت کلی درباره طراحی سازه گفت و گو جمع آوری شده است و الا بخشی دیگر از سوالات مختص به ویژگی های آن جمعی است که قرار است مجری و راهبر آن سازه باشند چرا که اقتضائات و شرایط ویژه آن جمع و گروه می تواند طراحی ما را دچار تغییر و تحول های جدی کند.