حق پیروز است؟ یا می شود

بسم الله الرحمن الرحیم
#یاداشت
#مشخصات_اسلام
#محسن_همت
#یادداشت_70
#جلسه_315

?حق پیروز است؟ یا می شود

مفاهیم در لایه های متفاوت ارزشی و عوالم عالَم معنای متفاوتی دارند.
مثلا مفهوم شهادت در لایه ظاهری اگر با عینک غیرغیرتوحیدی ببینیم معنای «حماقت» می‌دهد اما با عینک توحیدی این بزرگ ترین تجارت و سود است.
یکی از مفاهیم که در لایه های متفاوت ارزشی دارای معنای متفاوتی است، مفهوم «پیروزی و شکست» است.

چند مثال:
– در سال 1968 در مسابقات المپیک یک دونده تازانیایی در عین مصدومیت عنوان اخری را مسابقه کسب کرد اما با وجود این عارضه توانسته بود از مسابقه انصراف ندهد و خودش را به خط پایان رسانده بود اورا تبدیل به یکی از الگوهای موفق در ورزش و حتی زندگی معرفی می کنند. (ثبات قدم)
– در جریان رقابت کشتی، غلارضا تختی آنچه که اتفاق افتاد این بود که داور، دست نفر مقابل را به عنوان پیروز بالا می برد. اما آنچه که غلامرضا تختی را به عنوان یک پیروز برای مردم الگو کرده است پیروزی وی در مقابله با نفس و از خود گذشتگی وی می باشد.(حتی اگر در ظاهر شکست خورده باشد)
– در جریان واقعه عاشورا آنچه که در نگاه ظاهر بین ما می فهمد امام حسین علیه السلام دچار شکست مقطعی شد اما تاریخ اگر زبان بگشاید می گوید حسین به آنچه می خواست رسیده است. اما اگر نگاه توحیدی به این واقعه نگاه کنیم شاید ما هم همچمون عقیله بنی هاشم ترانه «ما رایت الا جمیلا» سر دهیم.

ادعا این است که مومن می تواند در لایه های متفاوت از پیروزی و شکست معانی متفاوتی دریافت کند.
اگر خیلی توحید نگاه کنیم و به بالاترین لایه از فهم انسان رجوع کنیم شایدآنجا هیچ جایی برای باطل باز نکینم و هر چه که می بینیم حق باشد.
در لایه پایین تر از آن سنت های الهی را پر رنگ تر حس می کنیم در این لایه می توان حق بودن را به معنای سنت گرفت اگر در جریان سقیفه و به آتش کشیدن درب خانه ولایت حق پایمال شد اما سنت الهی بر این است که اگر امت ولی را یاری نکند ولی هم همراه امت دچار بلای عظیم خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها