پشت صحنه مطرح کردن «جاودانه بودن حقیقت”

#يادداشت
#مشخصات_اسلام
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_235
#جلسه_315

? پشت صحنه مطرح کردن «جاودانه بودن حقیقت» به عنوان یکی از مشخصات اسلام توسط شهید مطهری

ایشان چون با اندیشه های روز یعنی کمونیست و لیبرالیسم درگیر است، و آن ها فضاوتی هستی شناسانه برداشتی در لایه معرفت شناسی کردند، ایشان نیز با قضاوتی هستی شناسانه جلوی این برداشت ایستاده است.
همانطور که در #يادداشت_233 توضیح داده شد فیلسوفان غربی با طرح بحثی هستی شناسانه با این عنوان که چون واقعیات اصلا ثباتی ندارد، لذا چیزی نمی تواند با آن انطباق پیدا کند و در نتیجه یک نتیجه معرفت شناسانه می گرفتند که پس حقیقت به معنای مطابقت با نفس الامر نیست.
شهید مطهری که در مشخصات اسلام بنای بر خلاصه گویی دارد، دعوای پشت صحنه را روایت نمی کند و میوه بحث را تحویل می دهد؛ دعوای پشت صحنه این است که ایشان در مقابل این قضاوت هستی شناسانه فیلسوفان غربی می گویند که ثبات و عدم ثبات واقعیات دخلی در تغییر حقایق (محتوای علم ما به آن واقعیات) ندارد و حقایق ذهنیه ما که ثابت کردیم که مطابق با نفس الامر هستند؛ لا یزال به همان صورتی که بودند باقی هستند. اگر هم خطا بودند از همان اول خطا بودند و تا ابد خطا خواهند بود، و اگر هم بخشی خطا بوده از همان اول آن بخش خطا بوده و تا ابد آن بخش خطا هست، و اگر مطابق با واقع بودند تا همیشه مطابق با واقع خواهند بود.
لذا طرف مقابل این بحث درست است که ادعاهای معرفت شناسانه می کند، اما مبتنی بر یک قضاوت های هستی شناسانه ای این ادعا را مطرح می کند و شهید مطهری هم متناسب با همین فضا جواب می دهد.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها