لفظ «حق»

#یادداشت
#مشخصات_اسلام

#حامد_خواجه
#یادداشت_103
#جلسه_316

⭕️لفظ «حق»

در متون دینی -کتاب و سنت- و همچنین در متون اندیشمندان دینی از کلمه‌ی «حق» در جایگاه‌های مختلف استفاده شده است. با گذر از معانی لغوی این کلمه که تحت دو معنای استحکام و مطابقت است، مهم‌ترین کاربرد‌های این لفظ اولا در معنای واقعیت است و بعد از در جایی که به‌عنوان وصفی برای یک باور بیاید، باوری که مطابقت با واقعیت دارد و همچنین از جمله استفاده‌های شایع این لفط در حوزه‌ي اخلاق، حقوق و سیاست است.
امّا با وجود اینکه لفظ حق در معانی مختلف در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد، معنای روشنی از آن نداریم و در هر حوزه‌ای وارد شده است معنایی متفاوت از آنچه که در حوزه‌‌ای دیگر داشته است برای آن اتخاذ شده است. تا و حدودی هم این کلمه این قابلیت پذیرش این معانی و کاربرد‌های متفاوت را داشته است. با توجه با این به نظر می‌رسد این لفظ معنایی عمیق‌تر و وسیع‌تری دارد که چنین می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد؛ معنایی که هر یک از این موارد استفاده را بتوان یک مصداقی از آن معنا گرفت.
?
با عرض معذرت به خاطر ناچیز بودن این یادداشت؛ متاسفانه نمی‌توانم با مباحث ارتباط بگیرم و یادداشت درخوری بنویسم و این هم به خاطر تعهدی که نسبت به حلقه داده‌ام می‌نویسم!

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها