تقریر وجودی از تساوی حقوق انسانها.

#مشخصات_اسلام
#محمد_صحرایی
#یادداشت_78
#جلسه_317
#تقریر_وجودی_از_تساوی_حقوق_انسانها.

انسان یک وجود ربطی است و این عبارت دیگری از وجود فقری اوست.
یعنی همه ی دارایی فطری و اولیه و سرمایه ی انسان از هستی فقر و نیاز آنها به ذات باری تعالی است.
چنین وجودی وقتی رو به سوی صاحب هستی می آورد یعنی در جهت بردار وجود فقری و شاکله ی وجودی و فطرت اش قرار میگیرد توسط خداوندی که در فیض دادن بخلی ندارد از فیض وجود و هستی و کمال بهره مند میشود و بعبارتی صاحب هستی او را از خودش پر میکند تا جایی که به مقام کن فیکون میرسد.

بعبارت دیگر مقدمه ی کمال یابی و هستی یابی ، کمال طلبی است و این کمال طلبی در احساس فقر و نیاز به خداوند است.
خب در نقطه ی مقابل این احساس فقر و ذلت به بارگاه الهی، احساس امتیاز غیرربطی و استقلالی است.
یعنی هر آنچه در غیر جهت با احساس بندگی و ذلت و عبودیت بخواهد برای انسان ارزش و امتیاز بیافریند میشود دور کننده ی انسان از دریافت هستی و کمال.
میشود به کتم عدم برنده ی انسان…
با این تبیین همه ی انسان ها شاکله ی وجودی یکسان دارند و آن شاکله ی روبه سوی فضایل الهی داشتن و نیاز و در نتیجه عشق به کمال داشتن است.
یعنی همه انسانها از حیث شاکله وجودی یعنی فقر به خداوند (کمال مطلق)که یک شاکله و فطرت مقدس است و نتیجه اش محبت و عشق به کمال است با هم یکسانند و از این جهت با هم مساوی اند و در نتیجه از این حیث هیچ برتری بین انسانها وجود ندارد و همه تساوی حقوقی دارند بخلاف یک انسان با یک حیوان که در این جهت با هم اختلاف در شدت و ضعف دارند.
اما همین انسان به مقداری که در حرکت اختیاری خود به مقتضای فطرت خود عمل کند و بعبارتی احساس ذلت و نیاز و فقر به درگاه الهی داشته باشد، از صاحب هستی وجود می یابد که سبب میشود همه ی کمالات در او تجلّی یابد .
و هر چه تکیه بر خود و نژاد و ثروت و زیبایی و قدرت خود و منیّت خود کند مبتلا به نقص و عقوبتی از جنس عدم میشوند تا همه ی رذالت ها و نقص ها در او تجلّی یابد.
اما با همه ی این تفاوتهای اکتسابی، گویا حقوق انسان ها و سایر موجودات مبتنی بر دارایی فطری و ثابت و اولیه ی آنها که همان شاکله ی وجودی انها است بسته میشود.
و چون همه ی انسان ها در شاکله ی وجودی و وجود فقری شان یکسان اند پس همه حقوق اولیه ی یکسانی دارند و در این وادی، نسب و جایگاه نژادی و حیثیات استقلالی هیچ جایگاهی ندارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها