خسارت حذف آداب علم آموزی
#یادداشت
#حمیدرضاشب_بویی
#مشخصات_اسلام
#یادداشت_102
#جلسه_330
#خسارت_حذف_آداب_علم_آموزی1
در این جلسه مطلبی حضرت استاد درباره حذف و از دست رفتن آداب علم آموزی از تاریخ و عصر حاضر مطرح نمودند و خسارتی در مسیر پرنور تعلم دانستند. در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام رحمه الله علیه این بحث تا حدودی باز و تفسیر داده شده است.
در نگاه امام رضوان الله علیه، علم با وجود و کمال مطلق مساوق است لذا ایشان از طرفی قائل اند که هرجا هستی هست به همان اندازه شعاع علم هست و از طرفی عشق به کمال، عشق به علم است اما حضرت امام توضیح می دهند که این علمی که با کمال و وجود مساوق است علم حضوری است و نه حصولی، نهایتا می توان دریافت ایشان آن علمی را که ذیل جنود عقل به حساب می آورند علم حضوری است و جهل را در مقابل این علم قرار می دهند و البته این جهل را مساوق نقصان می دانند و به همین دلیل ایشان اختلافات علوم را ناشی از حجاب ظلمانیه می دانند و می فرمایند که «اگر فطرت محتجب نشود، و در غلاف طبيعت نرود، متوجه به معرفت مطلقه شود، و اگر محتجب شود، به اندازه احتجاب از معرفت بازماند، تا برسد به آنجا كه جهول مطلق شود».
این مطلبی را که حضرت امام ذیل جنود عقل و جهل مطرح می فرمایند عملا یک درگیری عمیق و حقیقی را با علمی مطرح می کنند که این علم در سطح علم شهودی و حضوری است و امام عالمی که بخواهد افسر این درگیری نام گذاری کند آن عالمی را ملاک قرار می دهد که خودش شرف حضور بر حقیقت دارد لذا سر رعایت آداب جهت رفع حجاب های فطری برای افسران این درگیری واجب و لازم می دانند.