لزوم امام حکیم برای هر امت

بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#محمد_حسین_خانی
#یادداشت_114
#جلسه_336
#ضد
#آموزه_های_ضد

?لزوم امام حکیم برای هر امت

الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : هَلَكَ مَنْ لَيْسَ لَهُ حَكِيمٌ يُرْشِدُهُ وَ ذَلَّ مَنْ لَيْسَ لَهُ سَفِيهٌ يَعْضُدُهُ.

مستند ضد با بررسی مقوله جمعیت در بعضی از کشور ها و به تصویر کشیدن اثرات تصمیم های کلان دولت ها در بحث جمعیت و چالش های که برای 30 ،40 سال آینده یک کشور ایجاد می کند به خوبی این مطلب را رساند که هر کشوری برای تضمین بقای خود باید یک رهبر حکیم داشته باشد . رهبری که در تصمیم گیری ها فقط معضلات فعلی وکوتاه مدت جامعه را نبیند بلکه به 50 سال آینده ونسل های بعدی نیز فکر کند و بعد دست به اقدامات مهم و اساسی بزند
در این مستند تجربه کشور کره ، دانمارک،ایران و بعضی دیگر از کشور ها این حقیقت را به خوبی نشان داد که چطور سیاست تک فرزندی و فرزند کمتر زندگی بهتر
چه چالش های برای یک کشور ایجاد کرد
جمعیت همیشه یکی از مهمترین مولفه های قدرت بوده و هست
#آینده_پژوهی
در این امر این خلا احساس شد که همیشه باید یک تیم آینده پژوه کنار رهبران حکومت ها وجود داشته باشد تا در تعیین خطوط کلان و ریل گذاری های کلان کشور به حاکمان مشورت بدهند و مزایا و معایب طرح ها را توضیح دهند .

?فرهنگ شدن سنت های غلط
نکته دیگری که در این مستند به خوبی نشان داده شد
این است که اگر یک چیزی را در جامعه به زور #تبلیغات و #قانون به سنت تبدیل کردی و فرهنگ عمومی شد تغییرش خیلی سخت می شود.
کشور های که در مدت 5،6 سال تک فرزندی را در کشورشان فراگیر کردند و این مصیبت همه گیر شد.
وقتی که متوجه به اشتباه تصمیم خود شوند و دست به اقدامات اصلاحی زدند بیشتر از 6سال طول خواهد کشید که این سنت غلط برچیده شود. آنهم اگر برچیده شود.
به عنوان مثال به نظر شما در ایران چندسال طول می کشد تا نرخ رشد ما به میزان نرخ رشد دهه60 برگردد؟؟

?نگاه مردم و حکومت به فرزندآوری:
در بین تمام این کشور ها وملت ها نکته دیگری که جالب بود نوع نگاه مردم به فرزند بود مثلا در کره بعضی از روستا ها به قانون تک فرزندی اهمیتی نمی دادند و بیشتر از یک فرزند داشتند چرا چون نگاه مردم روستا به فرزند نگاه نیروی کار است اگر یک خانواده یک فرزند داشته باشد و خانوداه ای 6 فرزند درامد آنها نیز متغییر است روستا محل کشاورزی و دام پروری است واین با نیروی کار مرد جوان قابل انجاماست. لذا می بینیم روستایان بر خلاف تمام این تبلیغات و حمایت ها به این قانون نه گفتند .

مثال دیگر نگاه های دینی و مذهبی است یهودیان ارتدکس چون متعبد ترین فرقه یهود هستند و بیشترین تعبد را به شریعت دارند همیشه دارای خانوداه های پر جمعیت هستند و عموما از قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند .
چرا اینها به این سبک زندگی می کنند؟؟ چون در شریعت یهودی ازاله کردن امری حرام است و در تورات فراوان از قوم یهود خواسته شده که فرزند بیاورند و متکثر شوند.

نگاه دوم نگاه حکومت به بحث جمعیت است که یک کشور به جمعیت چه نگاهی دارد:
مولفه قدرت
نیروی کار
مصرف کننده
نابودگر طبیعت
تداوم حاکمیت
و…

?اسلام و فرزندآوری

در اسلام ازدواج و فرزند آوری اهمیت ویژه ای دارد و در این راستا به روایتی از وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله بسنده می کنم که فرمودند:
أَکْثِرُوا الْوَلَدَ أُکَاثِرْ بِکُمُ الْأُمَمَ غَدا
به تعداد فرزندانتان بیافزایید تا در قیامت به فزونی شما به امت ها تفاخر کنم
یعنی پیامبر به زیادی امتش افتخار می کند.
ویک مسلمان وقتی این نکته را بداند چرا نباید با فرزندآوری مایه افتخار پیامبرش شود .
(رزقنالله وایاکم )

حوزه های علمیه در این چندسال نسبت به این مهم بسیار غفلت کردند اینها وظایفی است که فقط برعهده حوزه های علمیه است و ما از هیچ ارگان و نهاد دیگری توقع نداریم که این مسائل را با این زاویه نگاه برای مردم تبیین کند .
?اینکه فزونی امت فخر پیامبر است.
?اینکه فرزند صالح باقیات و صالحات است.
?در روایت داریم خدا فزونی مسلمین را دوست دارد چون جمعیت تسبیح کنندگان زیاد می شود.
?حضرت علی(علیه السلام) در کلام بسیار مهم می فرماید: «تَنْزِلُ‏ الْمَعُونَةُ عَلَى‏ قَدْرِ الْمَئُونَة» (كمك [الهى] به اندازه حاجت و نياز نازل مى شود).

?به امام کاظم(ع) نوشتم، حدود پنج سال است که از طلب بچه خودداری کرده ام و این بدان سبب است که همسرم از این کار ناخشنود است و می گوید تربیت و نگهداری فرزندان به علت کمبود مالی مشکل است. نظر شما چیست؟ امام در پاسخ به من نوشت: در پی فرزند باش؛ زیرا روزی آنها را خداوند عزوجل می دهد).
و…
این حقیقت را که از اسرار و سنت های الهی است چه کسی به غیر از حوزه باید برای مردم تبیین کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها