انفعال تمدنی مانع تولید علوم انسانی اسلامی

#يادداشت
#مشخصات_اسلام
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_255
#جلسه_338

? انفعال تمدنی مانع تولید علوم انسانی اسلامی

اینکه برای تولید #علوم_انسانی_اسلامی چه کار باید کرد، یکی از مهمترین سؤالات عصر ماست، ایده جناب #استاد_فلاح که این علوم بر اثر تجربه به وجود می آیند و باید ذیل پارادایم اسلامی و با استفاده از منابع اسلامی و همچنین تجربه زیسته اسلامی ایده هایی زد و آن ایده ها را به صحنه عمل برد و با محک تجربه سنجید، و بازخوردهای آن تجربه را گرفت و تبدیل به دانش ضمنی کرد؛ و البته بازخوردهای تجربه دوباره می رود چشم عالم را تیزتر می کند و او را دوباره به منابع اسلامی می فرستد تا ایده خود باگ های آن را بازبینی کند و دوباره آن را به محک تجربه می گذارد و حاصل این چرخه تولید علوم انسانی اسلامی خواهد بود؛ سخن قابل توجهی و وزینی است.

تقریباً مانع اصلی که این ایده با آن مواجه می شود این است که در موضوعات علوم انسانی عالمانی داشته باشیم که ذیل پارادایم اسلامی توانایی ایده پردازی داشته باشند.
این مانع را می توان اینطور برطرف کرد که می رویم و چنین عالمانی تربیت می کنیم، با وجود اینکه راه همین است منتها باید توجه کرد که این نکته به خاطر وجود یک عامل دیگری بسیار سخت حاصل می شود.
مشکل اصلی ما برای حرکت شتابان در مسیر تمدن اسلامی این است که یک تمدن رقیب وجود دارد که اولاً تمدن است، ثانیاً مستقر است و ثالثاً بسط و تفصیل عجیبی در همه ساحت های حیات بشری یافته است. این تمدن مسلط رقیب توانسته در برهه ای از زمان بیاید و جامعه ما را به لحاظ هویتی دچار تزلزل کند و جامعه ما را به شکل عجیبی غرب زده کند.
لذا اگر بخواهیم ذیل پارادایم اسلامی تولید علم انسانی اسلامی کنیم، تنها دغدغه دینی داشتن عالمان کافی نیست، بلکه باید یک هویتی در حوزه های علمیه شکل بگیرد که به شکل عمیق و ریشه ای قیام به یک حرکت تمدنی کند، یعنی علاوه بر دور بودن عمیق از غربزدگی، در سبک زندگی خود نیز یک کفری به طاغوت مدرنیته کاشته باشد.
واقعاً چیزی که کار را سخت می کند، این است که تمدن غرب با بسطی که پیدا کرده است، اجازه شکل گیری تجربه های خارج از پاردایم خودش را به دیگران نمی دهد، مخصوصاً در عرصه هایی مثل علوم انسانی که او فرصت کافی پیدا کرده تا در این زمینه تمام مشتق های ممکن را بگیرد و ما هم در یک انفعالی این میزان اجازه بسط و توسعه علوم انسانی ذاتاً مسموم غربی را در کشور فراهم کرده ایم.
اعلام انسداد نمی شود، و معلوم است که در یک داد و ستد و رفت و آمدی به سمت مسیر مطلوب حرکت خواهیم کرد، اما باید حواسمان به این باشد که در زمان حاکمیت تمدن غرب بر تمام شئون حیات انسان داریم کار میکنیم، و ساده انگارانه فکر نکنیم اجازه کار به این مهمی را به این راحتی به ما خواهد داد.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها