تمدن و تدین

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_342
#تمدن_اسلامی
#تمدن_و_تدین

?تمدن و تدین

?فرهنگ حاکم بر جامعه
➖اگر تحت تأثیر جهانبینی متفاوتی که ارائه می کند، بتواند تمام عرصه های زندگی مردم را تحت تأثیر و سیطره ی خود قرار دهد،
➖و همچنین دربردارنده ی سخنی فطری و نو باشد که بتواند هجمه های بیگانه را دفع کند و در طول زمان دوام بیاورد؛
قطعا می تواند تمدنی متناسب با خود را پدید بیاورد.

این ویژگی ها قطعا در دین مبین اسلام هست.
اسلام یک دین حداکثری است که هر آن به فکر شکوفایی فطرت آدمی است و برای تمام عرصه های زندگی مسلمان برنامه دارد و شریعت آن نیز مهیمن بر تمام ادیان گذشته است.

امتی که به اسلام ایمان بیاورند و برای خدا قیام کنند؛ اولین پاداشی که خدای متعال برایشان درنظر می گیرد، آبادانی زندگی دنیایی ایشان و بی نیازی از کفار و بیگانگان است. به عبارت دیگر امتی که به اسلام ایمان می آورند، از همان ابتدا در کار تمدن سازی هستند و تلاش هایشان برای رقم زدن یک زندگی دینی آنها را وادار به برپایی یک تمدن دیگر بر پایه ی اسلام میکند.

حقیقتا اعتقاد داریم که شریعت اسلامی یک معجزه است و در اثر پایبندی به آن است که فرهنگ متفاوتی و سختی در جامعه شکل می گیرد و همین فرهنگ نظام های مختلفی را سامان می دهد.

مثلا عده ای که اهل تقوا پیشه کردن هستند، در تمام شئون زندگی تقوا پیشه می کنند و خوف الهی که در دل دارند، حب دنیا را از این ها می گیرد؛ اولین ثمره ی این دیدگاه، در اقتصاد نمایان میشود، در همین ایام درگیری کشورهای دنیا با توطئه ی کرونا مشاهده کردیم و دیدیم آن وقتی که در مردم در بلاد کفر به خاطر یک دستمال توالت به دنبال سفره کردن شکم هم بودند، مردم ایران به دنبال راه اندازی کمپین ها و فراخوان های اجتماعی برای کمک به قشر مستضعف بودند.

خلاصه اعتقادات و شریعت اسلامی به شدت سویه ی فرهنگ ساز و تمدن ساز دارد و نافرمانی از هر گوشه از این فرامین قدسی، یک قدم ما را از رسیدن به یک بهشت دنیایی دور تر می کند و باعث می شود که نسلی دیگر از مسلمین آرزوی زندگی در عصر ظهور امام معصوم(عج) را با خود به گور ببرند.

#پس_خواهرم_حجابت_برادرم_نگاهت…

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها