رابطه ی فرد و جامعه

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_343
#هویت_جامعه
#نسبت_فرد_و_جامعه

?رابطه ی فرد و جامعه

?اصل اولی: اصالتهما

فرد برای خودش هویت و آثاری دارد. این را به سرعت درک می کنیم.
جامعه نیز از آن جهت که آثاری متفاوت از مجموع افراد از خودش بروز می دهد، برایش هویتی مستقل در نظر می گیریم.

?اشتراک در خدا

افراد جامعه، جان یکی هستند. به عبارتی پاره هایی از یک وجود یکپارچه هستند که در هم تنیده شده اند و سرنوشتشان به هم گره خورده است.

?من قابل گسترش

خواسته های یک فرد بسته به همت و دغدغه هایش می تواند از سطح یک فرد بالاتر رود، تا جایی که منفعت خود را در منفعت اجتماع ببیند و خواسته ای برای خودش نداشته باشد. در این حالت به اندازه ای که فرد بتواند من خود را گسترش دهد می تواند شامل افراد دیگر باشد. به عبارت دیگر یک فرد می تواند تبدیل به یک امت شود.

?من گسترده حاوی تمام کمالات امت خود است

درک یک نیاز و مطالبه ی آن علاوه بر اینکه خود یک کمال است لازمه ی حرکت به سمت برآورده کردن آن خواسته نیز هست. اگر خواسته ی دیگری را از خدای متعال طلب می کنیم یا تلاش می کنیم خواسته های دیگران رابرآورده کنیم در واقع خود را در مسیر رساندن فیض الهی به بندگان قرار داده ایم به عبارت دیگر واسطه ی فیض شده ایم. قطعا واسطه ی نعمت، خود دارای آن نعمت خواهد بود.

?من گسترده آثار متفاوتی از خود به نمایش می گذارد

همانطور که مجموع افراد یک جامعه آثار متفاوتی از خود به نمایش می گذارند؛ من گسترده نیز به واسطه ی اینکه حاوی تمام کمالات و استعدادهای یک امت می شود، سعه ی صدر پیدا می کند ظرفیت بالاتری پیدا می کند.

?پیوند افراد جامعه با امام خود، باعث امامت امت می شود

آن من گسترده از آنجا که محل به هم رسیدن همه ی حوائج جامعه است و به عبارتی خودش پاسخ خواسته های مردم است، در صورتی که مردم با او پیوند بخورند، جهان معنایی آن ها تغییر می کند و در مداری متفاوت زیست خواهند کرد.
پیوند خوردن با امام به معنی پیوند خوردن مردم با همدیگر است و همین پیوند است که حوائج را برآورده خواهد کرد و جامعه ای متفاوت رقم خواهد زد که خود آن جامعه نیز دارای آثاری متفاوت خواهد شد.
امتی که با امام خود و به تبع با همدیگر پیوند بخورد، به مقام امامت می رسد. در این جامعه همه امام هستند!

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها